onsdag 24 augusti 2011

I stockholm imorgon torsdag 25 augusti!!

 

 

Vernissage - David Molander ställer ut på Konsthandeln

den 25 augusti · 17:00 - 20:00

Jag ställer ut nya bilder och passar på att säga hej då på ett tag - Jag har fått Hasselbadstiftelsens Victor stipendie vilket tar mig till ett residency på Location one i New York i fem månader. Jag lämnar Sverige den 31 Augusti. Hoppas vi ses!

Vernissage torsdag 25 augusti 17–20
Smålandsgatan 7, en halv trappa upp i Konstnärshuset. Utställningen pågår t o m 10 september. Öppet tis–fre 12–17 mer info: http://www.konsthandeln.nu/#1443672/Vernissage-25-augusti-17-20David-Molander-fotografiSlussen

David Molander, född 1983, tog en konstnärlig examen från Högskolan för fotografi i Göteborg 2010 men har redan hunnit med en rad utställningar på bland annat Arkitekturmuseet, Kulturhuset, Stockholms stadsmuseum och Hasselblad Center. Han representerar Sverige på den globalt turnerande utställningen reGeneration 2: Tomorrow's Photographers Today, www.urbananatomy.se

David Molander har av Hasselbladstiftelsen utsetts till 2011 års Victor-stipendiat på masternivå. Stipendiet innebär fem månaders vistelse vid Location One i New York med start i september.

Slussen i hjärtat av Stockholm är en struktur gjord för att organisera genomfartstrafikens logistik. Den byggdes 1930 och är ett mönsterexempel på den funktionalistiska arkitekturen, men i David Molanders mångfasetterade verk är den både en levande organism och en urban struktur. Ju mer han har dokumenterat denna komplexa byggnad, desto mer surrealistisk har den blivit. Verkligheten glider ur synfältet när kamerans objektiva öga söker fixera. Ingen aspekt på Slussen har förbigåtts i hans arbete, men – trots alla fakta och byggnadens överväldigande materialitet – tycks fotografierna vara en fiktion och Slussen en ruin av en framtida vision från det förgångna.

Fotografierna är skapade utifrån hundratals bilder och intryck samlade på Slussen under ett år. Genom en fotografisk inventering av platsen har sedan bilderna arbetats samman digitalt för att skapa en känsla av den märkliga plats som idag är en av Sveriges mest omdiskuterade. De är fotograferade med en mängd olika kameror: från en digital hasselbladskamera till en skakig mobiltelefon och sammanfogar snö med maskrosor, dag och natt, interiör och exteriör.

 Smålandsgatan 7, 

en halv trappa upp i Konstnärshuset. 

(Brevid Restaurang KB)

 

 

 

Annika von Hausswolff at Andréhn-Schiptjenko

den 25 augusti · 17:00 - 20:00

"Overhaul"
Aug 25 – Sep 25, 2011

We are proud to open the season with a solo show by Annika von Hausswolff. The opening takes place on Thursday August 25th between 5-8 pm.

Annika von Hausswolff has become known for her staged photographic images and objects. Her new works are based on a documentary project examining a world in rapid change and flux. The exhibition OVERHAUL is a continuation of the collaboration with Jan Jörnmark, Associate Professor of Economic History in Stockholm and Gothenburg. Von Hausswolff and Jörnmark have travelled around Europe and USA in search of places to photograph for the book “The Abyss” (to be published in October 2011). Annika von Hausswolff has selected symbolically charged images from this vast material for her show at the gallery.

The exhibition consists of photographic documents of houses and places left behind. Abandoned by the people who once inhabited them, urban explorers and graffiti artists are now the only ones who enter these buildings through closed doors and windows. In spite of the lack of legitimate activity in these places, the photographs provide a narrative of man’s symbiosis with the buildings she erects. These are temporary abodes which like train stations accompany our journey through life. In this context the title OVERHAUL becomes both a statement and a question. Is our world in urgent need of renovation or is an improvement already in progress?

The documentary imagery has been von Hausswolff’s principal characteristic but her photographs have until now always been carefully staged with a clear conceptual approach. Her new body of work is both clearly rooted in her early fascination for documentary photography inspired by photographers like Anders Petersen and Christer Strömholm but they are also leaving the last decades of staged imagery behind. Still though, many elements in von Hausswolff’s new works refer to her early works.

Annika von Hausswolff has through the years used the desolated space as a motive in both two- and three-dimensional form. A strong feeling of after the fact has been evoked and the melancholia that her new works might cause has always been present in her images. Her gaze is still the same but the boundaries of the documentary are stretched and bent.

Annika von Hausswolff, Associated Professor of Photography at the School of Photography at the University of Gothenburg, was most recently shown in Stockholm at Magasin 3 Stockholm Konsthall, 2008 in the retrospective exhibition ”Ich bin die Ecke aller Räume" and in the exhibition Another story with works from the collection at Moderna Museet. She has recently been seen in solo exhibitions at La Conservera, Centro de Art Contemporáneo, Murcia, Spain (catalogue) and the Turku Art Museum, Finland.

For further information and visuals, please contact the gallery. The exhibition runs through Sunday September 25 and the gallery is open Tuesday-Friday 11-6 pm, Saturday – Sunday 12-4 pm


Upcoming show: Johan Zetterquist, September 29 – November 6





Öppning/Opening Juan-Pedro Fabra Guemberena

YANKEE GO HOME!
but please take me with you

25 augusti-30 oktober


Juan-Pedro Fabra Guemberena presenterar nya verk bestående av video, teckning, skulptur, collage och måleri på sin första utställning på Nordin Gallery.
Många av hans verk bearbetar ämnen som konflikt, krig, terror, porr och död. Ett av utställningens verk, ett video-collage, använder sig av estetiskt mycket bearbetade fiction-filmer à la Hollywood blandat med sk. dramatiserade dokumentärer baserade på de fiktiva narrativ över vad som eventuellt kan tänkas ha hänt på United Airlines flight 93 just innan krashlandningen i Shanksville, Pennsylvania på 9/11.

Vår tillgång till verkliga händelser går här omvägen via fiktionen alltmedan fiktionen alltid övertrumfas av de verkliga händelserna.
Ett annat exempel är de fragila teckningscollage som går under namnet Black Madonnas, 2011 som skapats genom att mer eller mindre helt täcka över porrtidningsbilder av utvikningsflickor genom ett häftigt användande av svarta filtpennor. Endast ögonen och/eller munnen har besparats ”redigeringen”. Härmed blir bilderna konsumerade, smälta och senare pånyttfödda som något upphöjt. Tillsammans bildar de separata verken ett tematiskt lapptäcke vilket bildar ett eget universum med en gemensam ideologisk utgångspunkt.

Utställningens titel är lånad från ett graffiti på Montevideos gator i Uruguay under det sena 80-talet. Den gamla sloganen YANKEE GO HOME! hade vid denna tidpunkt förtjänat en förnyad aktualitet och kraft men samtidigt fanns det föga hopp för en ekonomiskt gynnsam framtid i Uruguay. I och med detta utvandrade en stor procent av den yngre generationen, många till USA.
Den expanderade sloganen sammanfattar på ett tydligt vis den komplexitet och motsägelse under en era då man lätt kunde förbanna det stora imperiet och dess agressiva tillnärmning till resten av världen, men samtidigt tillstå att samma imperie innehar en sorts företräde och inflytande på all populärkultur – och inte minst på hur vi konsumerar kulturen.

Vernissage torsdag 25:e augusti 18.00-21.00

(Nyrenoverade) Nordin Gallery, 

Tulegatan 19 Stockholm.

Varmt Välkomna!


För mer info:
info@nordingallery.com

http://www.nordingallery.com/
http://www.nordingallery.com/blog/
http://twitter.com/nordin_gallery

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar