Kulturhuset, Stockholm
Galleri 5
Vernissage Lördag 5 maj
Vernissage Lördag 5 maj
Utställningen håller på
5 mars 2011-15 maj 2011
Text från Kulturhuset hemsida:
Gränslandet mellan trygghet och utsatthet återkommer som tema i Anneè Olofssons konstnärskap. I verken, som ofta har ett melankoliskt drag, leker hon på olika sätt med mörkret. ”Det är som att lura i mörkret och finna något vackert och tryggt i det.”
Utställningen blir Anneè Olofssons (född 1966) hittills största presentation i Sverige och omfattar såväl äldre som nyare videoverk och fotografier. Den kretsar kring de frågor som ligger konstnären närmast om hjärtat. I delvis självbiografiska verk konfronterar hon sina egna besattheter, rädslor och trauman.
Anneè Olofssons oroväckande konst behandlar komplicerade relationer och maktstrukturer. Verken kretsar kring barndomen och att växa upp, familjeband, åldrandet och döden, saknad, förlust, minnen. Våldet som omger oss – och hur distansering och alienation ofrånkomligen smyger sig in i mänskliga kontakter.
Tiden som begrepp är ett huvudtema i utställningen, som inleds med ett utdrag ur den svenska författaren Arne Sands bok ”Enhörningarna” där han laborerar med tanken på att leva livet baklänges.
Anneè Olofssons konst har en starkt målerisk dimension och refererar ofta till den västerländska bildtraditionen. De skenbart krackelerade fotografierna i ”Will you still love me tomorrow” (2004) för tankarna till renässansporträtt och anspelar såväl på kvinnors som måleriets åldrande – båda traditionellt föremål för retuscheringar av olika slag.
Anneè Olofssons föräldrar har genom åren haft framträdande roller i både fotografier och videoverk. I den intima filmen ”You need her and you want her golden hair she sees you but she won´t love you because she really doesn’t care” (2000) läser hennes mor ur en samling kärleksbrev till Anneè. I filmen ”Trick or Treat” (2002) plockas konstnären upp av sin far i bilen utanför sitt barndomshem. Iklädda ansiktsmasker frågar de under åkturen varandra de mest privata och personliga frågor.
Det nya videoverket ”A Demon’s Desire” (2011) utgår från den legendariska, kontroversiella omslagsbilden till den tyska heavy metalgruppen Scorpions album ”Virgin Killer” från 1976. Bilden, som också visas i utställningen, visar en naken ung flicka och orsakade så starka reaktioner att omslaget i vissa länder byttes ut.
”Jag ville gå in i skivomslaget, gå tillbaka i tiden och ta reda på mer om henne och om dagen då bilden togs.” Anneè Olofsson sökte upp den ursprunglige fotografen Michael von Gimbut, som nu är 65 år gammal, och återskapade situationen. Som i många av sina verk tar sig Anneè Olofsson här igenom olika betydelselager, hon dissekerar och undersöker ett fenomen och försöker finna nya frågor och svar.
I det nya videoverket ”Under A Serpent sun” (2011) använder sig Anneè Olofsson av dagsnyheter med tragiska förtecken. I filmen ligger hon bredvid sin far på en strand en solig sommardag. En radio som står mellan dem spelar låten ”There’s always the sun” av The Stranglers. Då och då avbryts musiken av nyheter om mord, försvinnande och katastrofer och människorna på stranden dras ofrivilligt in i dessa dåd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar