fredag 25 mars 2011

Vernissager och Utställningar i helgen!

Vernissager och Utställningar i helgen!

hittar ingen info om utställningen, så nu tog jag bara en bild av Vanna Bowles som jag gillar.

Vanna Bowles 

Vanna Bowles har utställning från och med imorgon på Galleri Thomassen, tyvärr så hittar jag ingen info alls på galleriets hemsida mer än att utställningen har vernissage imorgon 26 mars och håller på till den 13 april.

Gå in på hennes hemsida och kolla det är jätte fina saker!!!  

http://www.vannabowles.com/

Förvernissage ikväll ialla fall  25 mars · 17:00 - 20:00

Galleri Thomassen
Götabergsgatan 26 Göteborg  
Öppettider: Tis-Tors 12 - 18,  
Fre-Sön 12 - 16.  


Nu börjar Högskolan för fotografi med sina examensutställningar för Masterprogrammet. Först ut är Mattias Wallin som har utställning på Galleri Monitor och Daniel Josefsson som har utställning på Lalaland som ligger på 2a långgatan.

Mattias Wallin har vernissage idag fredag 25 mars

och Daniel Josefsson imorgon den lördag 26 mars




Mattias Wallin

Konstnären - en utställning om Mattias Wallin 

Examensutställning, Konstnärligt mastersprogram i fotografi
Galleri Monitor, Chalmersgatan 4, Göteborg
25 mars – 3 april 2011
Vernissage: fredag 25 mars kl. 17-20
Öppetider: onsdag - fredag kl. 16-19, lördag - söndag, kl. 12-17
Utställningen är producerad i samarbete med curatorn
Lars-Erik Hjertström Lappalainen.
_________________________________________________________

"Mitt arbete förhåller sig till en fotografisk utgångspunkt och inkluderar teckning, måleri, skulptur, film, text och videoinstallation. Jag är intresserad av vad som händer i kombinationen mellan verk och olika material. Det uppstår nya meningar och dubbla läsningar genom relationerna och kombinationen av verken. Arbetet handlar som helhet om problematisering av rollen som konstnär. Jag använder formen av biografisk dokumentär för att undersöka avgörande händelser som på olika sätt haft betydelse för mitt liv. Arbetet berör idén om en konstnärligt uppgörelse. Verken uttrycker ett idealistiskt förhållningssätt, men ifrågasätter samtidigt förutsättningarna för konstnärligt skapande. Verken handlar om att stanna upp, gå tillbaka och utvärdera händelser igen. Arbetet är sammankopplat med det undermedvetna och med en bearbetningsprocess som startat långt tidigare. Teckningarnas format manifesterar den betydelse personen eller platsen har idag, tiden det symboliska värdet bilden får därigenom. Verken behandlar känslan av hur det var, hur det blev eller kunde blivit. De är produkter av drömmar, förhoppningar och rädslor; en yta där det omöjliga kan bli möjligt. Hur släpper man tiden som varit, vad minns vi egentligen och vad väljer vi att minnas?"
 Mattias Wallin





Daniel Josefsson
Examensutställning, konstnärligt masterprogram i fotografi
Lalaland, Andra Långgatan 22, Göteborg
26 mars - 3 april 2011
Vernissage: lördag 26 mars kl 13-17
Öppettider: onsdag–fredag 16–19, lördag–söndag 13–17
Curator: Lars-Erik Hjertström Lappalainen
_________________________________________________________

Under hela sitt mastersprogram har Daniel Josefsson fixerat sig vid att konstnärligt undersöka och bearbeta en traumatisk upplevelse. Genom att visualisera och sammanfoga fragmentariska minnesbilder har konstnären via olika utställningsrum byggt upp installationer, som på olika sätt tar sig an det egenupplevda traumats kärna.
– Det svarta hål i minnet, som endast är kroppsligt och känslomässigt, säger Josefsson.
I utställningen Left Inside, som innehåller tre olika verk gestaltar Josefsson den process som ockuperat hans tid de senaste två åren, från en textmässig redogörelse av händelsens chock till en visuell återgivning av den efterföljande konstnärliga och terapeutiska processen.
Utställningen på Lalaland är ett sätt att formulera ett symboliskt avslut och slutet på en tid av sökande.

– Jag vill med utställningen synliggöra hur jag genom samtidskonsten och fotografin omformat något obeskrivbart till språk och därigenom kan tala om den på ett meningsfullt sätt, säger konstnären.



Se också Valands masterutställningar som håller på i Galleri Rotor.

Sofie Karp och Jacob Hurtig. 

O - SOFIE KARP

Stunden när det händer, inte före, inte efter, utan exakt i händelsen, Där ligger mitt fokus.
Jag bearbetar ner sträck för sträck noggrant och metodiskt bit för bit. Handlingen kan liknas vid någon typ av inristning.


http://www.sofiekarp.com/
-------------------------------------------------------

LOST ANGELS - JACOB HURTIG

Bil efter bil kör förbi i över 500 km/h på den 402 meter långa banan. Det är svårt att förstå vad som utspelar sig framför mina ögon. Ljudet är så högt att mina öronproppar inte hjälper längre och vid varje start känns det som en spark rakt i bröstet. Nitron, bilarnas bränsle, får mina ögon att tåras och hela min hud bränner. Jag kommer inte undan, jag försöker hålla händerna för öronen, jag sluter mina ögon, upplevelsen av racet står över både seende och hörsel

http://www.jacobhurtig.com/

Det är SISTA HELGEN , SÖNDAG ÄR ALLTSÅ SISTA DAGEN
tis-sön 12-17.

Galleri Rotor I, Konsthögskolan Valand
Vasagatan 50 (Ingång vid Teatergatan)
Göteborg, Sweden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar