Vernissage idag den 9 april · 13:00 - 17:00!!!
Sven Drobnitza
Walking/
Sven Drobnitza
Examensutställning / Masterprogrammet,
Högskolan för fotografi
Sven Drobnitza
Examensutställning / Masterprogrammet,
Högskolan för fotografi
Curator: Lars-Erik Hjertström Lappalainen
Info: www.svendrobnitza.com
Galleri Lalaland 9/4–17/4
Andra Långgatan 22, Göteborg
Vernissage: lör 9/4, 13–17
Öppettider: ons–fre 16–19, lör–sön 13–17
“I twist and turn Sven Drobnitza’s thought a little, fiddling with it. So he takes walks, he walks. That is the art. What is then the artwork? The walking is not the work. The works are more like endpoints, cessations of walking. But it is not as though the artwork is the point of walking, the aim of a walk. Walking does not lead anywhere, it is always there, it just is.
The artwork relates to art as a dead-end street or an obstacle along the way. That is what a work is; something one has to overcome and be changed by, ever so slightly. It is with this newfound attention that walking continues, with an altered openness towards things in the world. It is to walk, to see, and to find, not knowing, just doing. This is where the art lies.“
Lars-Erik Hjertström Lappalainen, translated from swedish by T.W.
Info: www.svendrobnitza.com
Galleri Lalaland 9/4–17/4
Andra Långgatan 22, Göteborg
Vernissage: lör 9/4, 13–17
Öppettider: ons–fre 16–19, lör–sön 13–17
“I twist and turn Sven Drobnitza’s thought a little, fiddling with it. So he takes walks, he walks. That is the art. What is then the artwork? The walking is not the work. The works are more like endpoints, cessations of walking. But it is not as though the artwork is the point of walking, the aim of a walk. Walking does not lead anywhere, it is always there, it just is.
The artwork relates to art as a dead-end street or an obstacle along the way. That is what a work is; something one has to overcome and be changed by, ever so slightly. It is with this newfound attention that walking continues, with an altered openness towards things in the world. It is to walk, to see, and to find, not knowing, just doing. This is where the art lies.“
Lars-Erik Hjertström Lappalainen, translated from swedish by T.W.
LOVE IS IN THE AIR:
WORKSHOP OCH UTSTÄLLNING FÖR UNGA
VERNISSAGE
Lördag 9 april kl 13-14
Bjud med kompisar och familj på vernissage med mingel på Göteborgs Konsthall.
Utställningen Love is in the air pågår 9-17 april 2011.
Workshopen är en del av Ungdomsfullmäktiges och Göteborg Stads kulturförvaltnings satsning ”Luften är fri”. Under perioden 28 mars – 10 april 2011 öppnar vi upp våra institutioner för att barn och unga ska få möjlighet att synas med sin konst och kreativitet.
WORKSHOP OCH UTSTÄLLNING FÖR UNGA
VERNISSAGE
Lördag 9 april kl 13-14
Bjud med kompisar och familj på vernissage med mingel på Göteborgs Konsthall.
Utställningen Love is in the air pågår 9-17 april 2011.
Workshopen är en del av Ungdomsfullmäktiges och Göteborg Stads kulturförvaltnings satsning ”Luften är fri”. Under perioden 28 mars – 10 april 2011 öppnar vi upp våra institutioner för att barn och unga ska få möjlighet att synas med sin konst och kreativitet.
KL 14.
I samband med vernissaget sker ett dansperformance med Celia Berndtzen, Danielle de Vries och Sofia Calizaya Malygina, vilka tidigare uppträtt bla. på Moderna Dansteatern och Världskulturmuseet.
Vernissage igår fredag!!!
Det Stora Brasilianska Diademet - Del 1: Resan till Diamantina.
Examensutställning, konstnärligt masterprogram i fotografi
"Brasiliansk? Vadå ett brasilianskt diadem i Svenska Kungahuset?" Så reagerade jag när jag läste för ett år sedan en tidningsartikel om drottning Silvias smycken inför prinsessa Viktorias brölopp.
Besatt av den frågan och av en idé av uppgörelse med kolonialtiden åkte jag till Diamantina i Brasilien för att försöka komma närmare diademets ursprung och kanske till männen som grävt fram ädelstenarna (då slavar, numera gruvarbetare). Men väl där fick jag en överaskning. Jag träffade istället drottningar av annat slag och projektet tog en ny vändning.
Resultatet av den resan visar jag på Galleri Monitor, på utställningen Det Stora Brasilianska Diademet - Del 1: Resan till Diamantina.
Galleri Monitor, Chalmersgatan 4, Göteborg
8 - 17 april 2011
Vernissage: fredag 8 april kl 17-20
Öppettider: onsdag–fredag 16–19, lördag–söndag 12–17
Curator: Lars-Erik Hjertström Lappalainen
8 - 17 april 2011
Vernissage: fredag 8 april kl 17-20
Öppettider: onsdag–fredag 16–19, lördag–söndag 12–17
Curator: Lars-Erik Hjertström Lappalainen
Vernissage igår fredag!!!
den 8 april kl. 19:00 - den 17 april kl. 22:00
Åbi Berglund
Denne engstelige mann med et skjegg spunnet av sommerfugler
8 april – 17 april 2011
The exhibition “denne engstelige mann med et skjegg spunnet av sommerfugler” (This anxious man with a beard spun of butterflies) is a site-specific installation or a manifestation of sound and garbage. The artist is considering the fact that life itself can be reduced to a desperate act. Building one’s own coordinates is maybe the only ...way to establish some kind of necessity, however temporarily.
“When I entered the void, the young girl next to me asked for a small tribute. - I don´t own anything, I replied.-I can take your hat, she replied. I searched my pocket for a pen and a piece of paper I knew was in there. On a recite from a cleaning company I plotted some uneven lines, a hen. –What about this? It will do.” (Note found on a serial box, author unknown)
Åbi Berglund, is born in Sundsvall, He took his masters degree at Valand School of fine arts 2007. He currently lives and works in Stockholm. ‘’ dette mann med skjegg spunnet sommerfugler” is taking place at
Denne engstelige mann med et skjegg spunnet av sommerfugler
8 april – 17 april 2011
The exhibition “denne engstelige mann med et skjegg spunnet av sommerfugler” (This anxious man with a beard spun of butterflies) is a site-specific installation or a manifestation of sound and garbage. The artist is considering the fact that life itself can be reduced to a desperate act. Building one’s own coordinates is maybe the only ...way to establish some kind of necessity, however temporarily.
“When I entered the void, the young girl next to me asked for a small tribute. - I don´t own anything, I replied.-I can take your hat, she replied. I searched my pocket for a pen and a piece of paper I knew was in there. On a recite from a cleaning company I plotted some uneven lines, a hen. –What about this? It will do.” (Note found on a serial box, author unknown)
Åbi Berglund, is born in Sundsvall, He took his masters degree at Valand School of fine arts 2007. He currently lives and works in Stockholm. ‘’ dette mann med skjegg spunnet sommerfugler” is taking place at
Hey its Enrico Pallazzo,
sockerbruket 20-22, Göteborg.
Opening April 8, 19.00 h with live performance and bar.
Vernissage igår fredag!!!
Moving Forward Holding On
To Mountain Minorities + Kidnapping Mountains – Slavs and Tatars
Till minne av de vita pelikanerna – Mari Lagerquist
International Fauna – Melanie Jackson
To Mountain Minorities + Kidnapping Mountains – Slavs and Tatars
Till minne av de vita pelikanerna – Mari Lagerquist
International Fauna – Melanie Jackson
www.h-i-t.se
Moving Forward Holding On är en utställning som under tre dagar förenar fyra verk som på olika sätt förhåller sig till gränser, migration, och representation. Konstkollektivet Slavs and Tatars publikation Kidnapping Mountains (2009) är en lekfull och informativ utforskning av de muskulösa historier, starka viljor och frustrationer som befolkar Kaukasus. Väggmålningen To Mountain Minorities (2009) behandlar den olösta geopolitiska identitetsproblematiken hos olika minoriteter i området. Melanie Jacksons animation International Fauna (2010) är en absurd anti-lovsång och parad av olika djur; levande, utrotade eller mytiska, som satts att uppträda som nationalsymboler. Mari Lagerquists bronsstaty (monterad på en parkbänk i Slottsskogen) och karta Till mine av de vita pelikanerna (2011) utgår från historien om hur en vit pelican 1975 landade på en ö i Göteborgs skärgård och hur den därefter fick stanna I Göteborg och bli en del av Slottsskogens sortiment av djur.
Slavs and Tatars bildades 2005 och är en grupp polemiker och konstnärer vars arbete är koncentrerat till området öst om före detta Berlinmuren och väst om kinesiska muren, känt som Eurasien. Kollektivets arbeten sträcker sig över ett flertal medier och discipliner med fokus på en ofta bortglömd maktsfär mellan Slaver, Kaukaser och Centralasiater. Språk är centralt i deras praktik precis som ett brutalt sinne för humor. I sitt arbete strävar Slavs and Tatars efter att återta historien genom att återberätta den och då primärt genom de besegrades perspektiv.
Slavs and Tatars är baserade mellan Bryssel och Moskva. Deras arbete har visats på bland annat Barbican, Colette, Moskvabiennalen och Goethe-institutet i New York. Slavs and Tartars arbete ingår i the Museum of Modern Art i New Yorks permanenta samling.
Mycket av Melanie Jacksons arbeten berör flödet av internationellt kapital. Hennes arbeten utgår ofta från nyhetsartiklar; hon intresserar sig för hur det dokumentära fungerar och det sätt på vilket historier som berättas genom nyhetsmedia filtreras ner till konsumenten. Jackson samlar på och använder sig av en mängd olika media format tidningsurklipp, videoupptagningar och trycksaker som hon använder som utgångspunkt för att skapa animationer, filmer, skulpturer, affischer, pamfletter och kartor.
Melanie Jackson bor och verkar i London. Hennes arbete har visats på bland annat The Drawing Room, Matt´s Gallery och Bloomberg Space i London. International Fauna är gjord på uppdrag av Relational, producerad av Animate Projects och Picture This samt finansierad av Arts Council England. Melanie Jackson representeras av Matt´s Gallery, London.
Utgångspunkten för Mari Lagerquists konstnärskap hittar man i hennes omedelbara omgivning; i egna erfarenheter, subtila observationer och en fascination över tillfälliga möten. Med en bakgrund inom fotografi har Lagerquist utvecklat sin praktik till att inkludera rörliga bilder, byggandet av objekt, arrangerandet av evenemang i det offentliga rummet samt samarbeten med andra konstnärer, författare och designers.
Mari Lagerquist är grundare till den konstnärsdrivna Lådan/the mobile box, medlem i A Shoal of Mackerel och mail-art projektet Bilaga - limited editions. Lagerquists verk har visats i Sverige och övriga Europa.
Utställningen genomförs med stöd av Göteborgs Stad Kultur
Öppet 9-10 april, 13-16
Hit, Älvsborgsgatan 52
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar