söndag 18 september 2011

IDAG!!! Moataz Nasr The Maze (The People Want the Fall of the Regime) MAP Göteborg: Gustav Adolfs Torg



Moataz Nasr
The Maze (The People Want the Fall of the Regime)

MAP Göteborg:
Gustav Adolfs Torg
18 - 30 september 2011
Invigning den 18 september kl 15

Följt av konstnärssamtal med Moataz Nasr och en presentation av MAPs planer för Göteborg av Magdalena Malm och Anna van der Vliet, i Rådhuset


Under 2011 har vi kunnat följa den arabiska våren med revolutionerna i Tunisien och Egypten, demonstrationer i stora delar av mellanöstern och nu senast revolutionen i Libyen. Vi på MAP har under året funderat kring dessa händelser och hur de gestaltas i konsten och vilken betydelse de har för oss som bor i Sverige. Den 18 september öppnar vi därför utställningen The Maze (The People Want the Fall of the Regime) av den egyptiske konstnären Moataz Nasr. Verket består av en labyrint av gräs som installeras på Gustav Adolfs Torg i centrala Göteborg.
Gräset formar en labyrint att gå in i, och är samtidigt en text på arabisk kufiskrift som formar orden The People Want the Fall of the Regime, den mening som demonstranterna ropade på gator och torg över hela mellanöstern. Under revolutionen enades demonstranterna på Tahirtorget och gatorna i en gemensam kamp för förändring som Nasr beskriver som de vackraste 18 dagarna i hans liv.

Labyrinten är en metafor för den situation som just nu råder i Egypten. Efter revolutionen kommer det svåra arbetet med att bygga upp en ny situation, med en mängd olika drömmar och viljor om hur framtiden skall se ut. En labyrint är lockande att kliva in i och samtidigt lite skrämmande. Man går in i en situation där man inte vet hur och om man skall komma ut. I Nasrs labyrint springer barnen runt och leker samtidigt som man på håll kan urskilja texten och det djupt allvarliga innehållet. Nasrs verk är en bild som fångar den ständiga rörelse och ambivalens som fanns i den arabiska våren mellan hopp, drömmar och konkreta svårigheter.

Om Nasrs utgångspunkt är efter revolutionen ur ett nordafrikanskt perspektiv, så kan labyrinten i ett svenskt sammanhang samtidigt beskriva vår situation efter demokratin, i en fas när centrala demokratiska processer riskerar att bli förbisprungna av medieutveckling eller marknadens större krafter. Också händelserna i Oslo och på Utøya och upploppen i London ställer oss inför nya frågor om hur vi kan hantera de problem som uppstår i vårt samhälle. Så står vi, från olika platser, i samma labyrint och upplever olika utmaningar som samhället ställer oss inför.

Labyrinten visades i somras på Château de Blandy-les-Tours, Seine-et-Marne, efter öppningen i Göteborg kommer den att visas på Hanover Square i London den 6 oktober och i parken utanför Louvren i Paris den 19 oktober.
Moataz Nasr är född 1961 och bosatt i Kairo. Han var 2006 med i utställningen Africa Remix på Moderna Museet i Stockholm. Hans konstnärskap undersöker och reflekterar den situation som han befinner sig i och utvecklingen i hans hemland Egypten. Labyrinten bygger på hans egna upplevelser av demonstrationerna på Tahirtorget och på den situation som nu råder i Egypten. Förutom att vara konstnär är han också grundare för Darb 1718, en av Kairos viktigaste platser för samtidskonst.

Utställningen är början på en undersökning av sociala strukturer relaterade till samhällets snabba förändring som MAP kommer att arbeta vidare med under det kommande året och som kommer att leda till en större utställning i Göteborg nästa sommar.


MOBILE ART PRODUCTION

Mobile Art Production, MAP, är en mobil konstproducent som bjuder in konstnärer för att producera och visa nya verk. I dialog med konstnärerna hittar MAP den bästa situationen, tidpunkten och platsen för varje projekt. I Göteborg har MAP tidigare presenterat utställningarna Street View på Avenyn förra våren och Kader Attias installation med klädstreck på en fasad på Ekelundsgatan 2009.

Mobile Art Production drivs med stöd från Statens Kulturråd, Stockholms Kulturförvaltning, Västra Götalandsregionen, Wallenstam AB och The Barbro Osher Pro Suecia Foundation. Utställningen är genomförd med stöd av: Västra Götalandsregionens kulturnämnd, Göteborgs stads kulturförvaltning. Ett stort tack till: Turfman, Mornington Hotel, Allservice och HIGAB.


www.mobileartproduction.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar