fredag 2 september 2011

Margit Brundin VERNISSAGE på Nordhems Konst/Galleri Magnus Winström 3 September kl. 12.00-16.00

Margit Brundin
VERNISSAGE på Nordhems Konst/Galleri Magnus Winström
3 September kl. 12.00-16.00
Utställningen pågår 3 – 18 september.

Djur har alltid varit en stor inspirationskälla för mig. Först som liten flicka med drömmar om att en dag få en häst som skulle bära mig över de öppna fälten. Denna dröm levde vidare, parallellt som jag lekte med de djur som jag faktiskt hade runt mig. Det var; hundar, katter, höns, gäss, undulater, hamstrar och kaniner. Det var med oerhörd kärlek och omsorg som jag varje dag fick en puff en blick eller slick från dessa djur. Strax innan jag fyllde tretton gick min dröm i uppfyllelse men detta i utbyte mot mitt livs sorg. Mamma dog i cancer och hennes bästa väninna gav mig en av sina hästar som plåster på såren. Du får ha honom så länge du vill sa hon, och ett år senare hade jag Boggi i ett stall en bit bort. Det är en häftig upplevelse att under år lära känna ett djur och bygga upp en bottenlös kärlek och en ordlös förståelse. Denna upplevelse bär jag med mig genom åren och även mammas önskan om att jag skulle ta tillvara på min konstnärliga ådra. Väldigt målinriktat gick jag min väg genom folkhögskolor till en keramisk konstutbildning på Högskolan för design och konsthantverk. Här står jag nu 17 år senare med lera till armbågarna och modellerar djur och känner att jag funnit mitt kall i livet, eller är det så här mitt liv alltid sett ut fast uttryckt sig på olika sätt?

Mitt nuvarande projekt har jag valt att kalla porträtt och fungerar som samlings namn för mina skulpturer. Jag fantiserar kring de olika djuren som jag förevigar och min vision är att även betraktaren kan bygga upp sin egen berättelse om djuren och dess bakgrund med hjälp av den långa ögonkontakten.

Jag ser materialet som en möjlighet och inte en begränsning, att skulptera i lera känns för mig självklart. Jag intresserar mig för det tekniska och måste gå en viss väg för att nå det slutresultat som jag vill uppnå. Jag bygger massiva skulpturer för att i skapandet ha möjlighet att lägga till och ta bort lera och på så vis få volym, spänst och struktur i formen. När detta är klart tar jag skärtråden och delar skulpturen i bitar för att holka ur den, och sammanfogar den sedan igen. Engoben appliceras på skulpturen med pensel och jag lägger den i olika lager för att får en djup färg, sedan går jag från det stora till att arbeta med detaljerna i pälsstrukturen. Varje hårstrå för sig skapar ytan av att till slut upplevas som päls. Detta är tidskrävande och ett koncentrerat moment i skulpturens framkomst och för mig mycket viktigt för att nå rätt resultat. Efter den första bränningen arbetar jag med texturen och utnyttjar keramikens kvalitéer av lermatta ytor som möter högblanka. Jag använder mig av soda och transparent glasyr och bränner keramiken en sista gång i hög lergodstemperatur för att få intensiva och kompakta färger.

Galleriet byter namn från Nordhems Konst till Galleri Magnus Winström i samband med Margits utställning som öppnar höstens program.
Välkomna!

NORDHEMS KONST / Galleri Magnus Winström
Nordhemsgatan 22, 413 06 Göteborg/Gothenburg Sweden
Telephone: +46 (0) 31 14 08 55
Magnus Winström Mobile: +46 (0) 702 14 29 37
nordhemskonst@gmail.com
www.nordhemskonst.com
GALLERY HOURS
Tuesday–Friday 12–6 pm,
Saturday 12–3 pm or by appointment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar