onsdag 21 september 2011

Paletten Release ikväll på Galleri Rotor kl 20-22



Välkommen till dubbelrelease för tidskriften Paletten!
Nu kommer nya Paletten. Det firar vi med releaser i Stockholm och Göteborg:



1. Paletten release i Göteborg
Onsdag 21/9 kl 20.00–22.00
Plats: Galleri Rotor, Vasagatan 50.
gallerirotor.com

Under bokmässan bjuder Paletten på release på Galleri Rotor. Releasen sker i samband med utställningen Stand Opposite of the Chorus, curerad av Laura Mott. Medverkande: Magnus Bärtås (i samarbete med Petra Bauer, Kajsa Dahlberg, Sara Lundén, Matti Kallioinen och Karolina Pahlén), Marcelline Delbecq, Christian Jankowski, Sara Jorenö, Tova Mozard, Lisa Tan, Richard T Walker, samt upphittade skulpturala byster.

2. Paletten på Bokmässan i Göteborg
Torsd 22/9 – söndag 25/9
Välkommen till Palettens monter på Bokmässan! Vi delar monter med Ord&Bild och andra vänner B07:27

3. Paletten release i Stockholm
Fred 30/9 kl 18.00–20.00. Därefter performancekväll arrangerad av Sekten.
Plats: Mindepartementet, Slupskjulsvägen 26, Skeppsholmen. (Ta vänster direkt efter bron, ligger under Moderna dansteatern, ingång från vattnet.)

Paletten bjuder på förfriskningar kl 18.00–20.00, därefter blir det performancekväll arrangerad av Sekten, en grupp konstnärer från Kungl konsthögskolan och Konstfack. Medverkande: Alexander Alvina Chamberland, Louise Dahl-Lindvall, Fredrik Fermelin, Andreas Fägerskiold, Samuel Pfeiffer, Gustav Samrelius, Cecile Meng Sorenson, Merzedes Sturm-Lie, Paolo Torres, The Joyous Cosmology, m fl.

I samband med releaserna erbjuder vi ett års prenumeration för 200 kr! Detta erbjudanden gäller också via epost fram till 30/10. Skicka ett meddelande med namn, adress och telefonnummer till info@paletten.net senast torsdag den 30 oktober eller teckna din prenumeration på releaserna eller på bokmässan.

Ur innehållet:
Under sommaren verkställdes den mest drastiska politiska omformulering Europa sett det senaste halvseklet, med massiva nedskärningar inom kultur och utbildning. I ett tidigare föregångsland som Nederländerna halverades kulturbudgeten i ett svep, och i Sverige infördes utan motstånd höga avgifter för icke-europeiska universitetsstudenter.

Men – mitt i den andra finanskrisen på tre år – har vi också sett hur de folkliga protesterna ökat dramatiskt i omfattning. Konst- och kulturutövare över hela Europa har samlat sina krafter genom protestlistor, debattartiklar, demonstrationer. Det startade ungefär samtidigt som upproren i London blossade upp – uppror som i media behandlats som helt apolitiska företeelser.

Vad är konstens roll i denna situation? Flera av skribenterna som medverkar i detta nummer berör direkt eller indirekt dessa politiska förändringar och dess effekter. Hur kan konstnärer, politiker och andra kulturproducenter förena sina krafter? Åt vilket håll kan vi gå? Isabel Löfgren gör en omfattande genomgång av händelserna i just Nederländerna, och jämför det också med utvecklingen i Sverige. Milou Allerholm skriver, i anknytning till det, om den nya organisationen Reko, som skapat en rättvisemärkning med utgångspunkt i arbetsvillkoren på landets konstinstitutioner. Också Michele Masucci anknyter i sin essä mer öppet till dessa frågor, och diskuterar bland annat samarbetsprojektens möjligheter och omöjligheter.

Vi fortsätter att undersöka frågan om autonomi också i detta nummer. Rodrigo Mallea Lira parallelläser till exempel Virginia Woolfs klassiska essä Ett eget rum mot en utveckling i dag där finansiärer tenderar att få mer och mer inflytande också över innehållet i de utställningar de sponsrar. Och man kan säga att Lars-Erik Hjertström Lappalainen formulerar en möjlig hållning, när han lyfter fram passiviteten både som konstnärlig strategi och utgångspunkt för att ta sig an konst i dag. Josefine Wikström, som förra numret gjorde upp med framför allt Toni Negris syn på konstnärligt arbete återkommer med en kritik av en ny antologi från e-flux, som behandlar just konst som arbete. Oscar Guermouche tar sig an copyrightdiktaturen i en intervju med Torsten af Grankwist, förläggare på Undantag förlag, och Sinziana Ravini bidrar med en essä om underjorden som tema och politisk strategi i dagens konst.

Här finns vårt återkommande palettensamtal, liksom Olav Westphalens cartoon. Och så Sven-Olov Wallenstein förstås, som i varje nummer skriver en krönika om en av estetikens ursprungsgestalter.

Milou Allerholm, Sinziana Ravini och Fredrik Svensk

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar