lördag 14 maj 2011

HELGENS UTSTÄLLNINGAR!!!!!!!!!!!



Det har varit något fel på blogspot den senaste tiden... : ( vilket har resulterat i att jag inte har kunnat logga in på bloggen och uppdatera om utställningar. 
Men igår var det vernissager, och även idag lördag är det vernissager, här är helgens utställningar helst enkelt. : )


IDRIS KHAN
13 maj - 21 augusti 
Göteborgs Konsthall
KONSTNÄRSSAMTAL IDAG
14 maj, 14-15:30
Konstnärssamtal mellan Idris Khan och Mikael Nanfeldt. Samtalet hålls på engelska.
Sommarens stora utställning på Göteborgs Konsthall presenterar den brittiske konstnären Idris Khan. Under senare år har Idris Khan rönt allt större internationell uppmärksamhet och det är med stor glädje som Göteborgs Konsthall, som första konstinstitution i Sverige presenterar hans konst för en större publik med en utställning som omfattar verk från 2004 fram till idag.


Utgångspunkten i Idris Khans konstnärskap är fotografi, men han söker sig ständigt mot nya tekniker och uttrycksformer för att utforska deras förutsättningar och möjligheter. Fotografiets närvaro finns alltid där men ständigt i möte med andra tekniker. Förutom fotografi arbetar Idris Khan med video och skulptur, och i den nu pågående separatutställningen på Yvon Lambert i New York visar han för första gången även teckningar.

Idris Khan adderar teknik till teknik, inte i en experimentell mening, utan snarare i en medveten vilja att hitta det adekvata materialet i relation till det valda motivet eller det som på annat sätt intresserar honom. Det finns alltid en tydlig startpunkt, ett pregnant motiv som står i fokus för den koncentrerade och ytterst närgångna undersökningen. Det handlar ofta om framträdande litteratur, musikstycken eller utvalda verk ur konsthistorien som Mozarts Requiem, Bachs cellosviter, Philip Glass Contrary Motion, Koranen, Sigmund Freuds Das Unheimliche, William Turner eller Caravaggio. Motivet är väsentligt i Idris Khans konst och de val han gör har inget av slumpmässighet över sig. Hans verk omfattar de stora frågorna om konst, tid, minne och liv, det som kan beskrivas som jagets hela existentiella referenssystem i rummet.

Idris Khan närmar sig det väldiga och omöjliga, det som stundom äger det sublimas alla förutsättande karaktärsdrag, i en strävan att göra det till sitt och nå någon form av förståelse. I Khans bilder, skulpturer och videoverk är det alltid en repetitiv handling som äger rum, där minnet av det föregående lever kvar och aktivt påverkar nästföljande moment. En bild, en skulptur eller en video är därmed en koncentration av lika koncentrerade unika ögonblick. Den kronologiska tidens hierarki löses upp och genom en metamorfosisk process blir allt en punkt i nuet. Khans verk bygger en berättelse mellan den kosmologiska tidens obönhörlighet och jagets levda tid.

Khan använder appropriation som metod för att undersöka den konsthistoria han själv är en del av. Inte minst har han intresserat sig för minimalismen. I de enskilda verken tillgodogör han sig historien på flera nivåer samtidigt. Ett tydligt exempel på detta är skulpturen Listening to Glenn Gould's Version of the Goldberg Variations while Thinking about Carl Andre, 2010, som visas på Göteborgs Konsthall. Verket utgörs av en ca 10 meter lång vinkelrät stålplåt med Goldbergvariationerna inblästrade i den råa ytan. Skulpturens avskalade enkelhet för tankarna till konstnärer som Carl Andre, Richard Serra, Robert Morrison, m.fl. Relationen är tydlig samtidigt som de inblästrade noterna tillför en individuell berättelse som saknas i minimalisternas praktik.

Idris Khan, född 1978, Birmingham, England, bor och arbetar i London. Han är utbildad vid Royal College of Art, London. Sedan 2004 har han visats i internationella sammanhang, med soloutställningar på bland annat Yvon Lambert, New York, 2011, Victoria Miro, London, 2010, Elementa, Dubai, 2009, Museum of Contemporary Canadian Art, Toronto, 2009, K 20, Düsseldorf, 2008, INVA, London, 2006 och Fraenkel Gallery, San Franciso 2006. Han har även medverkat i grupputställningar på bl.a. The Solomon R. Guggenheim Museum, New York, 2010, Espace Culturel Louis Vuitton, Paris, 2009, Baibakov Art Projects, Moskva, 2009, Casino Luxembourg – Forum d´art contemporain, Luxemburg, 2008, ICA- Institute of Contemporary Arts, London, 2007, San Francisco Museum of Modern Art, 2006 

Göteborgs Konsthall
Götaplatsen
Göteborg, Sweden



THOMAS BERGH 
Blank
Galleri Monitor
13 maj - 22 maj


Välkomna på examensutställning med bilder, animation och ljus!
Koder möter oss hela tiden, en strid ström av signaler som sköljer över oss utan någon större eftertanke. Skeenden drivs framåt med en fart som gör det svårt att hinna reflektera men där det samtidigt verkar finnas former som leder oss i en viss riktning.
Genom att vrida på omgivningen och dess koder kanske man kan hitta nya vägar i den annars så självklara vardagen. Finna ett sätt att försöka förstå formerna inom vilka vi lever våra liv, former som lätt tas för givna.

Med utgångspunkt i vardagens land blir Blank till en slags gränsvärld, en plats som inte har en tydligt definierad roll och funktion. Ett kärl i staden med signaler av tomhet, som väntar på att bli fyllt med innehåll och mening.

En plats som kan kännas igen men ändå inte
Öppettider:
ons-fre 16-19, 
lör-sön 13-17
Galleri Monitor
Chalmersgatan 4

 
GRETA VOCAR
The Defining Standard - part one
Vernissage idag lördagen den 14 maj kl 13–17
Galleri Lalaland

Examensutställning, konstnärligt masterprogram i fotografi, Högskolan för fotografi vid Göteborgs universitet.
Bara så ni vet: en meter är inte längre det som mäts av en viss kropps utsträckning i rummet (den gamla Paris-metern), utan en funktion av hastighet och tid. Mänskligheten hoppas att kilogrammet snart ska få en likartad omdefiniering.

Det är svårt att förstå längd- och viktmåttens laddning, men just nu tävlar politiska stormakter om att framställa en ny definition av kilogrammet. Eller snarare om att ersätta det definierande standardkilo som finns i Paris med en funktion som innehåller en naturkonstant, vilket skulle möjliggöra framställandet eller uppvägandet av ett kilo var som helst på jorden. Men vad består egentligen stormakternas intresse i det här i? Det är rätt dunkelt.

Vad som däremot står klart är vad som håller på att försvinna i processen, nämligen ett mått som har en intim relation både till världen och till kroppen. Metern hade en bestämd relation till jordens omkrets, och var själv en kropp som bevarades som en alla kroppars och måtts mått på en bestämd plats. Och kilot, en kropp som ska väga lika mycket som en liter vatten; vatten som utgör en stor del av vår kropp och av jorden. Med Watt-vågens utveckling försvinner kilot från det kroppsliga och tyngande, och skjuts över på gravitationens och vågens sida. Från kropp och värld till en abstrakt naturs konstanter (gravitation, ljusets hastighet etc.), det är en omvandling som sker just nu.
 
Galleri Lalaland, Andra Långgatan 22, Göteborg
14 maj – 22 maj 2011
Vernissage: 14 maj kl 13–17
 
Öppettider: 
onsdag–fredag 16–19, 
lördag–söndag 13–17

Curator: Lars-Erik Hjertström Lappalainen


ERIK BETSHAMMAR

Vernissage idag lördagen den 14 maj kl 12

 http://www.betshammar.se/

Galleri KC
Eric Dahlbergsgatan 6, Göteborg
Karta: http://kartor.eniro.se/m/anjON
 14 Maj 29 maj 
Öppettider
Tisdag - Söndag 12-16
Onsdagar till 19

torsdag 5 maj 2011

Vernissager på fredag



GALLERI 54

SARA NILSSON
"Det börjar likna en förening"

VERNISSAGE Fredag den 6 maj kl 18–21

öppet till den den 5 juni kl. 16:00

”Det börjar likna en förening” på Galleri 54 är Sara Nilssons första separatutställning i Göteborg. Sara Nilsson intresserar sig för ett visuellt berättande och av att skapa fiktiva världar, men som baseras på den verkliga. Hon arbetar främst med figurativt måleri, skulptur och installation. De senaste åren har Sara Nilsson arbetat med en serie målningar som utspelar sig i skog och mark. Hennes examensarbete ”Camp – på tillfälligt besök i naturen” på Konstfack 2007 blev startpunkten för en tematik som kretsar kring eskapism, eskapader och naturen som en tillflyktsort.
I målningarna figurerar det karaktärer som dragit sig undan från samhället och ut i naturen för att söka svar på sina existentiella frågor. En slags lågmälda rebeller i bleka kulörer med inspiration från gröna vågen, floraböcker och nordiska landskap. I sin jakt på frihetskänsla och viljan att förändra signalerar figurerna genom små, subtilt demonstrativa gester med flaggor och plakat. De är egensinniga karaktärer med en bakåtsträvande framtidstro.
Tidigare har karaktärerna agerat ensamma i målningarna men i utställningen ”Det börjar likna en förening” på Galleri 54 har de börjat gruppera sig och samarbeta. I verken möter vi bl.a. en organisation i arbete, ockupanter i flora, en ljusmanifestation, stormöte och en stillsam strejk i ödemarken. Sara Nilssons verk har rötterna i en slags landskaps- och porträttradition, vilken nu möter flower-power och flora & fauna. Sara Nilsson har hämtat mycket inspiration från dels 60-/70-talsrörelser och dess kollektiva handlingar, men också från en brokig skara av inspirationskällor som tillsammans skapar speciella stämningar. De rör sig mellan allt från grafiska noveller som t.ex. ”Black Hole” av Charles Burns, till Skagenmålarnas speciella ljus. Från proggmusik till Caspar David Friedrich. Från Tove Janssons naturbeskrivningar, till en scen i filmen Rambo där han återvänder till hembygden.

Sara Nilsson (f. 1978) är utbildad på Konstfack och har tidigare ställt ut på bl.a. Haninge Konsthall, Riche, Skulpturens hus och fick 2009 Konstnärsnämndens 1-åriga arbetsstipendium.

www.saranilsson.com

Galleri 54
Kastellgatan 7
Göteborg, Sweden





 GALLERI BOX

Henrik Lund Jørgensen 

– Friends He Lost at Sea

Vernissage imorgon fredag 6 maj kl. 18:00 

öppet till den 5 juni kl. 16:00


Isn’t it rather, all things considered, that I remain suspended on this question, whose answer I tirelessly seek in the others face: what am I worth?
Balzac

Undantagstillståndet, består av förskjutningar, ett tillstånd i den demokratiska processen där rådande lagar och regler inte längre är applicerbara. Processer och beslut tvingas igenom både i personliga relationer som på den större politiska arenan. I detta tillstånd befinne...r vi oss när den danske konstnären Henrik Lund Jørgensen i utställningen Friends He Lost at Sea lånar motiv och komposition från Skagenmålaren Michael Anchers välkända verk; Vil han klare pynten (1879) och Mandskabet reddet (1894). Sceneriet är det samma som förlagans, den dramatiska danska västkusten, men karaktärerna är nya. I stället för fiskarna har i Lund Jørgensens verk båtflyktingar intagit deras platser och måleriet har bytts ut med video och fotografi. Vid upprepade tillfällen har konstnären besökt området kring Hanstholm, Jylland. Här ligger ett flyktingläger sida vid sida med hundratals kvarlämnade bunkrar från andra världskriget. Utifrån den erfarenheten har konstnären iscensatt de klassiska kompositionerna och skapat en politisk psykologisk fabel som består av myter med teman som nationalitet, tillhörighet och ras.
Lund Jørgensen arbetar med video, fotografi, text och installation och bygger en karaktär som är lika tydlig som undflyende i sin personlighet. En individ som både är historisk och samtida, ett offer och en bödel. En karaktär som lämnar spår men som vet att den enda sanna berättelsen är den som minnet bär, för det vi skriver ner och lämnar efter oss är alltid en konstruktion skapad för att läsas och ses av andra.

Henrik Lund Jørgensen(f.1975 i Danmark) bor och arbetar i Malmö. Han är utbildad på bl.a. Konsthögskolan i Malmö och har under de sista åren deltagit i utställningar och videovisningar i Sverige och utomlands exempelvis: North By New York, Scandinavia House, NYC, USA, Videonale 13, Bonn Kunstmuseum, Tyskland, Norrtälje Konsthall, Sverige, Truth or Dare, Århus Kunstbygning, Danmark, Tangential Documentaries, Kiasma, Helsingfors, Finland. Lund Jørgensen ingår i Dr. Lorella Scaccos antologi över nordisk videokonst: Northwave.

För mer information och fullständig CV:
www.henriklundjorgensen.com

Galleri BOX
Kastellgatan 10
Göteborg, Sweden
  

torsdag 28 april 2011

VERNISSAGER VALBORGSHELGEN FRÅN OCH MED IDAG, TORSDAG!!!!!

Torsdag:

Moa Sundqvist   

den 28 april · 17:00 - 20:00



Moa Sundkvist är 22 år gammal och uppvuxen på Frösön i Jämtland
och läser kandidatprogrammet i design på HDK i Göteborg. 
Sundkvist vill kittla vår fantasi genom att i hennes konst föra samman 
verkligheten och fiktion och skapa en osäkerhet för betraktaren kring 
vad som är möjligt. 
Hon gillar att tänja på  gränserna för vad vi kan tolka in och förstå, 
för logiken i ett motiv. 
Sundkvist tecknar för det mesta i blyerts och försöker i sin konst behandla 
och se på ytor och material som någonting som kan beskrivas med linjer och mönster.

Fresh Fish Gallery, 
Stampgatan 8 (Löparhuset)



Fredag: 



PERNILLA LJUNGKVIST/THE PSYCHIC ARTIST
DON'T LET THE BRIGHT LIGHTS BURN YOU
Galleri Rotor

VERNISSAGE FREDAG 29 APRIL KL. 17 - 20 
ÖPPNING OCH KORT PRESENTATION AV UTSTÄLLNINGEN KL. 17
DÄREFTER BÖRJAR FILMVISNING SOM FUNGERAR SOM INTRO TILL
PERFORMANCE KL. 18
Begränsat antal platser.

Utställning/performance
Pernilla Ljungkvist (f. 1981) har en bred praktik som involverar skrivande, performance och installation. Hennes arbete berör ofta människans mottaglighet för manipulation och kontroll där hennes fantasibilder framstår som bättre än verkligheten.
I sin examensutställning från Konsthögskolan Valand, PERNILLA LJUNGKVIST/THE PSYCHIC ARTIST – DON’T LET THE BRIGHT LIGHTS BURN YOU, utforskar Ljungkvist möjligheten att hon blivit kontaktad av den döde amerikanske sångaren Roy Orbison.Oppositionen av utställningen är öppen för allmänheten och tar plats
tisdagen 3 maj kl. 15 – 17
Extern opponent: Maria Lind


Hej Pernilla,
Du som konstnär har en nära relation till din inspiration. Lika är det med oss medium. Inspiration kommer från ordet In Spirit, alltså I Anden. Vad jag tror är att du själv är en person med egna egenskaper för att utföra någon form av transmedium. Det finns olika nivåer, nämligen.
1. Du och din känslighet ”kopplar” upp dig och får in hans energier (som levande) och kan då uppleva och agera som om du var personen själv.
2. Du har i ett tidigare liv (inte Roy Orbison) levt ett liv som musiker och sångare och har i dina cellminnen direkt kontakt med din inre kunskap och visdom och kan därigenom spegla en perfekt bild av Roy Orbison.
3. Du är själv en inkarnation av Roy Orbison. (nu tror jag inte det om just honom för han dog nog efter du föddes, antar jag, så matematiken går inte ihop där).
4. Det är Roy Orbison själv som ”tar över” en stund, du figurerar som ett äkta Transmedium, problemet är bara att ett äkta transmedium minns inte när en ande tar över. 
/Katarina Johanson, Aktiv ljusarbetare – Medium och Healer 

29 APRIL – 8 MAJ
ÖPPET KL. 12 – 17,
MÅNDAG STÄNGT

Galleri Rotor, Konsthögskolan Valand.
Vasagatan 50
Göteborg, Sweden

www.pernillaljungkvist.com
pljungkvist@gmail.com





Linda Cordius-Hansen 
Phantom
Vernissage fredag den 29 april 2011 kl. 17 - 20

Examensutställning, konstnärlig masterprogram i fotografi
Högskolan för fotografi vid Göteborgs Universitet

Åbent onsdag - fredag kl. 16 - 19, 
lørdag og søndag kl. 13 - 17.
Til og med søndag den 8. maj 2011.

Mere info: www.lindacordius.com

Galleri Monitor
Chalmersgatan 4
Göteborg, Sweden
Lördag:

 

KIM WESTERSTRÖM 

när en gång fjällen fallit från våra ögon

Galleri Mors Mössa

vernissage lördagen den 30 april 12-16

I utställningen När en gång fjällen fallit från våra ögon på Mors Mössa visar Kim
...Westerström en rad nya verk som alla tar sin utgångspunkt i tre olika samlingar. En
frimärkssamling, en fars årliga inspelningar av näktergalen och de sista pansarbanden
med röda pärmar från stadsbiblioteket i Göteborg.

Kim Westerström har på olika sätt omformat samlingarna. Han har genom olika
bearbetningar gjort samlingarna till sina egna. I utställningen understryks själva
samlandet som något omvänt, där den insamlande människan är den som sparas till
eftervärlden och hur samlandet också blir till ett substitut för skapande.
I utställningen är upprepning, struktur och kaos viktiga faktorer. Behovet av struktur
och återupprepade handlingar sätts i motsats till oron för att mista kontrollen. I
Westerströms arbete anas också en längtan efter trygghet genom att vända sig mot
naturens ständiga cykler av upprepningar.

- Varje vår väntar pappa på att den första näktergalen ska återvända från sitt
vinternäste. En kväll om året återvänder han till samma plats och med en
ljudupptagare spelar han in årets första näktergal.

Kim Westerström arbetar med installationer, i vilka en personlig erfarenhet
kombineras med ett konceptuellt förhållningssätt. Återkommande teman kretsar
kring hemmet, förlust och erinring. Hans konst bygger på ett insamlande och ett
omformande av ting som tycks överbygga tidens förlopp.

Kim Westerström är född 1979 och verksam i Malmö. Han är utbildad vi
konsthögskolan i Köpenhamn och Högskolan för fotografi i Göteborg där han våren
2010 tog sin masterexamen.
 
Utställningen har öppet: 
 30 April-  22 maj 

Öppet: 

tisdagar-söndagar från 12:00 till 16:00

Mors Mössa
Husargatan 11
Göteborg



Kirsti Taylor Bye
An inventory of something that has never happened 
Galleri Lalaland
 
vernissage: lördag 30 april 13 – 17

After we inherited my grandmother’s house, I remember asking my mother if we could start a museum. Things were still simple, and I just imagined that we could put everything that was already inside the house in a display-like manner, and keep the doors open for a couple of days a week. My mother insured me that it would absolutely be possible. I knew then that it would never happen.

Kirsti Taylor Bye examensutställning, masterprogrammet
högskolan för fotografi vid göteborgs universitet
curator: lars-erik hjertström lappalainen

Utställningen har öppet:
30 april – 8 maj

öppettider:
ons – fre 16 – 19, 
lör – sön 13 – 17

Lalaland
Andra långgatan 22
Göteborg, Sweden
 Avslutningsvis Valborgsfest med Koloni:

Valborgsfest med Koloni
samt releaseefterfest för Den Stora Vilan, (som spelar på Botaniska på Valborgseftermiddagen)


lördag kl. 21:00 - söndag kl. 03:00
Live:
PAPER (Sthlm, Novoton)
MADAMM (Gbg, Radio Obligato)

Dj´s
Tapemaster Trash
Sindicatul Futuristic
Miriam Natanya Pemberton
Datum: Lördag 30/4
Plats: Hey it’s Enrico Pallazzo!
Adress: Sockerbruket 20-22
Hpl: Vagnhallen Majorna
Tid: 21-03
Entré: 100kronor

billig bar & mat

länkar:
http://www.novoton.se/paper.html
http://www.myspace.com/paperstockholm
http://www.myspace.com/madammen
http://radioobligato.com/
http://www.heyitsenricopallazzo.com/
http://www.kolonigbg.se/


Info om Den Stora Vilans utomhusspelning på Botaniska trädgården:
https://www.facebook.com/event.php?eid=177679908947267


Hey it’s Enrico Pallazzo!
Sockerbruket 20-22
Gothenburg, Sweden

lördag 23 april 2011

nostalgi och minnerna till musiken


Solen reser sig över Linnéstan, jag somnade löjligt tidigt igår framför svt play som visade Babel, ett av mina numera favoritprogram.
Eftersom jag inte äger en tv så är svt play min favorit sida på nätet och jag måste säga att jag är imponerad just nu av deras utbud. 



För några dagar sedan såg jag också att de lagt ut en intervju med Robyn på svt play.
Jag alltid gillat Robyn.  Jag tror att jag och hon är lika gamla, födda 79. Jag minns tydligt när hon släppte sin första singel, Do you really want me, jag tyckte reda då att den var jätte bra! Men jag gick estetiskt bild och jag minns också hur svårt det var att erkänna en sådan sak när man skulle vara en tillrättalagd konstnärsstuderande på 16 år. Man skulle lyssna på vissa genrer av musik som var rätt, Robyn  hörde inte till den guppen av musik på den tiden.
Jag har alltid varit en musikälskare som tycker om allt, min  första skiva var (eller kassettband var det då), som jag köpte för egna pengar var Fredrik med Susann Susann vi kan väl lita på varann, jag tror ingen kommer ihåg den, det är knappt att jag gör det, men det var någon slags pop. Sen var det ju Trance Dance och Lili och Sussi. Och Roxette, jag kunde alla deras låtar utantill på någon hitte-på-engelska, den kommer fortfarande fram när jag lyssnar på deras låtar idag.
Musik har alltid varit en stor del av mitt liv, jag var ensambarn som liten, jag har syskon, men de bodde aldrig med mig så jag hade många leker till musiken, och med den var jag aldrig ensam, det var en hel värd som utspelade sig beroende på vilken musik som spelades.
Mtv kom ju också när jag var ca 12 år gammal, vilket var en revolution så klart, nu slapp jag spela in tracks eller svensk toppen eller vad det nu var som gick på söndagarna.
2 Unlimited med No limit, och Snap med Rhythm is a dancer var det häftigaste fanns och vilken tragedi det var när Milli Vanilli blev påkomna med att mima till alla deras låtar och sen när bomben kom att Vanilla Ice var död, vilket visade sig vara ett PR trick.
När jag gick i mellanstadiet var jag mellantinget som bekräftade regeln, jag lyssnade både på Guns and Roses och New Kids on the block.
Jag kan idag stolt säga att jag såg New Kids on the block på Scandinavium, jag tror det var 1991. Jag kan ju också säga att jag har värdens bästa mamma som följde med mig och köpte biljetter utanför konserten för att sen stå ut med hundratals skrikande hysteriska tjejer….
Jag kom ihåg hur jag såg upp till min granne Tobias som var två år äldre än mig och när jag gick i högstadiet, då spelade han i band med de snygga coola killarna i 9an, som vi i 7an var lite förälskade i.
Och jag var så glad när Tobias hade tid och jag fick sitta i hans rum och han visade mig alla band som man skulle lyssna på, det var både musikhistoria och det nyaste, det var en salig blandning mellan Ebba Grön, Nationalteatern, Imperiet, Red Hot Chilli Peppers, Rage Against the Machine, Lenny Kravitz, The Smiths, Jimmy Hendrix och mycket mycket mer.
Jag var en sucker för hitsen på radion, men sörjde också Kurt Cobain när han tog sitt liv och Nirvanas låtar gick på repeat tillsammans med Pearl Jam.

När jag som 19 åring flyttade till Oslo släppte jag alla hämningar. Vi bodde i kollektiv och tjänande mer pengar än vad vi hade kunnat drömma om. Eftersom vi bodde 10st i en 3a så hade vi pengar i överflöd. På söndagarna brukade vi fördriva tiden med att gå till skivaffären, där vi för övrigt fick VIP kort till slut, eftersom vi köpte sjukt mycket skivor. Och det var högt och lågt, det var allt. Och allt var tillåtet, det var underbart, vi gick igång på Eurotechnon som var populärt då, exempel som Etype och Boom boom boom med Vengaboys gick på repeat. Jag kommer också ihåg att vi gjorde en djupanalys av Back Street Boys låt I want it that way och låten fick en helt ny innebörd. Tyvärr minns jag inte hur analysen var…
Vi gjorde mixtapes till varandra med Erica Bardo, Leonard Cohen, Brittney Spears, Radiohead, Suede, Jennifer Lopez, Nina Simone, Morrissey, Depeche Mode, Portishead, Kent, Edith Piaf, Massive Attack, och mycket mycket mer.
Sen flyttade  jag till London fick se Morrissey live och blev hänförd, blev tillsammans med en salsa älskande man, jobbade extra på George Michaels favorit bar och hoppandes på att få se honom (hände aldrig), min kompis sprang in i Robin William utanför vårat hus och en annan vän lyckades åka samma tunnelbana som Beck. Vi bodde grannar med Space girls, och för några veckor trodde vi även att vi  bodde granne med Madonna, men det visade sig fel… (tyvärr)..
Så tillbaka till Robyn, jag såg henne på en Modernas invigning för 3 år sen, det var då hon och Kleerup precis gjort låten With every heartbeat. Hon hade kommit tillbaka med storm, och hon var nu helt rätt. På alla plan, hon var cool, modern, fantastisk, hon var det som man skulle lyssna på. Revansch kallas det, och jag blir imponerad.
Nu tre år senare så är hon fortfarande helt rätt. Och stark och ödmjuk på samma gång. Jag gillar verkligen Robyn, hon är verkligen någon jag skulle vilja snacka med någon gång. Hon är grym.



Fler saker att se på svt är Jose Gonzalez dokumentär. Jag vet att jag har tipsat om den innan, men det är också ett fint musik minne. Jose och jag har varit bekanta i många år, vi har gått på samma grundskolor, brukar alltid heja och kolla läget när vi ser varandra.
Men när jag 2005 (tror jag det var), var i New York City för första gången så lyckades vi springa in i varandra på en bar i NYC. Det visade sig att han var på turné, jag gissar att det var hans första USA turné men det är jag inte säker på. Han skulle spela på samma bar några kvällar senare och bjöd in oss.
Det var en ganska liten, intim bar, med låga bord och Jose gjorde en fantastiskt fin och vacker konsert som kändes helt rätt och väldigt inspirerande. Det blev verkligen en höjdpunkt på resan, kanske ett av de bästa musik minnena jag har.




Igår såg också att K special visade den holländska konstnärens Renzo Martens film Enjoy Poverty, en film som är ett måste att se om man inte såg den på Göteborgs Konsthall eller inte var på House of Win-Win när det var konstnärssamtal med Martens nu i vinter.



Om man blir intresserad av mer information kring Martins och filmen så kan man nu ladda ner den utställningspublikation som gjordes i samband med utställningen på Göteborgs Konsthall nu från nätet som pdf.
Publikationen innehåller reflektioner kring Episode III av Mikael Nanfeldt och Aleksander Muttori samt en intervju med Renzo Martens av Mikael Nanfeldt.
Gå in på:


Nej, nu ska jag fira påsk och grilla med vännerna. Så här varmt har det väl aldrig varit på påsk innan, men det var vi ju verkligen värda efter den här långa vintern. Så ut i solen! Svt play finns kvar när det regnar också!

onsdag 20 april 2011

GUERRILLA GIRLS NORDIC TOUR (IDAG på GÖTEBORGS KONSTHALL!!)

 
 
IDAG KL 18 PÅ GÖTEBORGS KONSTHALL!!!
efter Guerrilla Girls är det release av Valands katalog till deras utställning Dirty and Clean.

Och IMORGON PÅ GALLERI BOX WORKSHOP, FÖRANMÄLAN KRÄVS TILL IMORGON TORSDAG.

Göteborgs Konsthall presenterar stolt i samarbete med konstnär Josefina Posch ett performance/föreläsning med Guerrilla Girls två första medlemmar, Frida Kahlo och Kathe Kollwitz. Med performancet, som tar uttryck i en föreläsning, sätter Guerrilla Girls åter debatten om jämställdheten inom konsten på agendan.
I sitt första framträdande någonsin i Göteborg kommer Guerrilla Girls att läsa ur deras böcker om kvinnliga stereotyper, citera uppgifter från deras serietidningsexposé från museer, delge oss insikter från deras senaste försök att befria kvinnliga konstnärer från en museikällare i Venedig och förklara hur den fasansfulla kvinnliga sjukdomen Hysteria botades. Ämnena som berörs är lika aktuella idag som vid Guerrilla Girls etablerande för 26 år sedan.

Under kvällen kommer även masterstudenterna från Konsthögskolan Valand att ha release för årets avgångskatalog.
 
Under workshoppen på Galleri Box Torsdagen den 21e april 10-13, ges konstnärer, filmare och kulturproducenter chansen att utveckla sina egna ideer genom personligt möte med Guerrilla Girls. Föranmälan krävs till workshoppen och görs via 
guerrillagirls@snowballproductions.com 

Guerrilla Girls Nordic Tour i Göteborg är producerat av Josefina Posch, Snowball Cultural Productions i samarbete med Kira Sjöberg, Art Shortcut & Art Break Motel, Finland. Arrangörer är Göteborgs Konsthall, Galleri Box och Konsthögskolan Valand. Med stöd av Konstnärsnämnden, IASPIS, Göteborgs Stads kulturnämnd och Västra Götalandsregionens kulturnämnd.

För mer information kontakta Josefina Posch på josefina@snowballproductions.com / www.snowballproductions.com
 
Göteborgs Konsthall
Götaplatsen
412 56 Göteborg
 

Galleri Box 

Kastellgatan 10 

tisdag 19 april 2011

Experiential Fiction, Launch Party with Live Readings, drinks and DJ

 
 
 
Experiential Fiction, Launch Party with Live Readings, drinks and DJ
 
Tuesday, 19 April, Launch Party
with Live Readings
Café Berlin
Vasagatan 46
20:00 Live readings by the writers
21:00-24:00 Drinks and DJ

Experiential Fiction
19 April-20 June
Public project by artist Lee Walton
Locations throughout Gothenburg with site-specific texts by UKON, Kristofer Folkhammar, Sara Hallström, and Lina Persson

Organized by The Rotary Program: Art In The Public Sphere through the Valand School of Fine Art.
Map and instructions at
www.gallerirotor.com
 
Café Berlin
Vasagatan 46
Göteborg, Sweden

lördag 16 april 2011

Erik Berglin Fotogalleriet [format] Malmö, Vernissage idag Lördag 16 April

Erik Berglin
Various Interventions.
16/4-15/5 2011
Fotogalleriet [format]
Malmö
Vernissage den 16 april mellan kl. 16-20.
Fokus i denna utställning ligger på Erik Berglins aktioner i det offentliga rummet mellan åren 2005 och 2009, flera av verken har aldrig tidigare visats offentligt.
Berglins aktiviteter i stadsrummet sker alltid osanktionerat och är ofta olagliga men karakteriseras av stor omsorg och respekt för våra gemensamma rum. 
Man får både känslan av att någon, på ett ödmjukt sätt försöker göra världen lite bättre samtidigt som en viss osäkerhet uppstår huruvida det man ser är reklam, samhällsinformation eller konst.
Erik Berglins tog sin MFA vid Högskolan för fotografi i Göteborg 2010, hans verk finns bland annat representerade på Sundsvalls Museum, Hasselblad Center och Göteborgs Museum.
Utställningen på fotogalleriet [format] är hans hittills största soloutställning.
Vid frågor ring Jonna Söderberg på 076-856 88 03.

OBSERVERA:
Format håller påskstängt 20-24 april.
Öppet igen som vanligt från 27 april.
----------
ENGLISH
This exhibition focus on Erik Berglins interventions in the public space between 2005-2009, many of the projects has previously never been exhibited..

Berglins activities in the urban space are always unchartered and often illegal but are characterized by great care and respect for our common public spaces.

You get the feeling that someone, in a humble way, tries to make the world a nicer place but at the same time there is a kind of uncertainty as to whether what you see is an advertisement, civic information or art.

Erik Berglin received his MFA from the school of Photography in Gothenburg 2010, his work is represented in Sundsvalls Museum, Hasselblad center and Gothenburg Museum.

The exhibition at fotogalleriet [format] is his biggest solo exhibition to date.

If you have questions call Jonna Söderberg: +46 76-856 88 03.

Opening on the 16th of april, 16-20pm

The photographer will be present at the opening.

Welcome!

http://www.erikberglin.com/
 
Ons-Fre 14-18//Wed-Fri 2-6 pm
Lör-Sön 13-16//Sat-Sun 1-4 pm

Fotogalleriet [format]
Friisgatan 15 B, Malmö

»SUCKADE VINTERN TILL VÅREN« Röda Sten idag LÖRDAG 16 April

Idag har kandidat elerverna på Högskolan för Fotografi och internationella masterprogrammet C:Art på Konsthögskolan Valand en gemnesam vernissage på Röda Sten. Det brukar alltid bli en hejdundrande fest med massor av glada människor.
Jag kommer tyvärr inte loss idag, men om jag skulle vara ledig skulle jag absolut ta mig en tur ner till vattnet och festen som pågår på Röda sten till kl 17 idag!!

»SUCKADE VINTERN TILL VÅREN«
(»The Winter Sighed to the Spring«)
16 april – 22 maj


Vernissage/Opening: 16 april kl 12–17,
invigning/Opening Ceremony kl 13
Konstnärssamtal/Artist Talk: 17 april kl 13

http://www.suckadevintern.se/


MEDVERKANDE/PARTICIPANTS

Högskolan för fotografi
Jonas Andersson, Una Margrét Árnadóttir, Casia Bromberg, Lars Dyrendom, Anders Engström, Joachim Fleinert, Mandi Gavois, Agnes Holmström, Ida Lehtonen, Valdemar Lindekrantz, Anders Malmberg, Christofer Näsholm, Charlotte Oscarsson, Marcus Stenberg, Viktor Rahmqvist

C:Art vid Konsthögskolan Valand
Martijn van Berkum, Gunnhild Bjørshol, Joel Brindefalk, Chu Yia Chia, Helena Marika Ekenger, Amir Kalantari, Flora Könemann, Dragana Lukic, Bjørn Wangen, Neda Zarfsaz

CURATOR
Jason E. Bowman




SVENSKA:
»Suckade vintern till våren« (»The Winter Sighed to the Spring«) är examensutställningen av det internationella masterprogrammet C:Art på Konsthögskolan Valand och kandidatprogrammet på Högskolan för fotografi. Förra vårens lyckade utställning resulterade i en uppvisning av de två skolornas kreativa och unika förmåga att skildra sin omgivning och ligger nu till grund för det fortsatta samarbetet på Röda Sten konsthall.
24 vitt skilda konstnärer skapar genom sin dynamiska mångfald en utställning som intar en av Göteborgs viktigaste konstförmedlare och formar en mångfacetterad upplevelse.
Röda Sten konsthall, de två skolorna och Göteborgs universitet välkomnar dig till våren.


ENGLISH:
The exhibition »The Winter Sighed to the Spring« (»Suckade vintern till våren«) presents the graduating artists from two programmes at the University of Gothenburg: The undergraduate programme at School of Photography and the masters programme C:Art at Valand School of Fine Arts. The exhibition marks the transition from practising within the dynamics of an educational environment towards claiming the public arena. Each artist occupies the art centre's spaces as statements that define the result of individual enquiries. Collectively, they indicate what, at this moment, as a generation, they propose as the questions to be asked of and by their art.
Röda Sten konsthall
Röda Sten 1
Göteborg, Sweden

onsdag 13 april 2011

Kvällsvisning 15 april: Lars Daniel Rehn på Nordhems Konst visar sina målningar i UV-ljus

 
 
 
 
Lars Daniel Rehn på Nordhems Konst visar sina målningar i UV-ljus.



den 15 april · 20:00 - 23:00








LARS DANIEL REHN
VERNISSAGE 26 MARS kl 12 – 16
The Invaders
Ett torgmöte äger rum under förvirrade former i en liten hamnby.  Människorna i byn har samlats runt föreläsaren.
- Mina vänner, vi måste förena oss med nybyggarna! Det är bäst för oss. De kommer med goda avsikter.  Vi kommer få fler arbetstillfällen och mer mat på borden. Ingen skall gå sysslolös och hungrig! Detta torgmöte är bara en bråkdel av de händelser som kommer att skaka det lilla snötyngda landet i fjärran den närmaste tiden.
Nybyggarna som mannen med mikrofon kallar dem, under sitt torgmöte, är i själva verket utomjordingar.  Utomjordingarna har kommit till det här landet för att exploatera marken och odla fram bränsle till den nya framtiden. Arbetarna vet detta, de har setts jobba febrilt i den undre världen med att lösa en trygg tillvaro åt folket.
Folket i de mindre, ännu ostörda, byarna ägnar inte många tankar åt vad som händer i resten av landet. Ovetandes väntar de ett trauma värre än när pengarna tog slut i början av förra seklet. Prästerna hyllar utomjordingarna och pratar om frälsaren. Kungen i landet är ursinnig på bönderna för att de omvänt drottningen till sin sida. Bönderna i sin tur är arga för att kungen tar för mycket plats i samhället. Polisen agerar lite efter sina egna tolkningar av vardagen och mer än en människa blir orättvist behandlad och utsatt för övergrepp. Trots det kommer polisen vara en del av motståndsrörelsen i kampen om landet när utomjordingarna visar sina rätta avsikter.
Det pågår en intensiv hjärntvätt av dessa människor. De allierade förslavar bönder och driver en suspekt lägerverksamhet i det glesbyggda landskapet. Inget ser ut att kunna stoppa dem. Möjligtvis en fotbollsmatch mellan Alien BK och Farmers FC…
/ LDR
NORDHEMS KONST
Nordhemsgatan 22, 413 06 Göteborg/Gothenburg Sweden
Telephone: +46 (0) 31 14 08 55
Magnus Winström Mobile: +46 (0) 702 14 29 37
nordhemskonst@gmail.com
www.nordhemskonst.com
GALLERY HOURS
Tuesday–Friday 12–6 pm, Saturday 12–3 pm or by appointment
 

Release för Maria Linds nya nummer av Paletten

 
 
Release för Maria Linds nya nummer av Paletten
 
den 13 april · 17:30 - 20:30
 
kl 18.00 Maria Lind presenterar numret, samtal , bar och mingel.
DJ Andreas Kurtsson, Malmö

Arrangemanget genomförs i samarbete med Hit och med stöd av Göteborgs kulturnämnd.
 
Hit
Älvsborgsgatan 52

lördag 9 april 2011

"The Extraordinary Ordinary Life Of José González" av Fredrik Egerstrand & Mikel Cee Karlsson

 tycker verkligen man ska ta sig tid att se:
"The Extraordinary Ordinary Life Of José González"
av Fredrik Egerstrand & Mikel Cee Karlsson

K Special, Sveriges Television.

TRAILER:
 

Med en blandning av videodagbok, övervakningskamera, konsertbilder, turnédokumenterande och animationer har filmarna Mikel Cee Karlsson och Fredrik Egerstrand följt en av Sveriges mest spännande artister – José Gonzalez.  


 Filmen visades igår på K special. Länk till filmen på svt play:



Fredag den 8:e april 20.00 visas
"The Extraordinary Ordinary Life Of José González"
av Fredrik Egerstrand & Mikel Cee Karlsson på
K Special, Sveriges Television.
José González is one of Sweden's most successful musicians. Throughout the 2000s, his songs appeared during crucial moments of multiple sappy US/UK teen dramas, causing debut album sales to top 700,000 copies worldwide (accolades from critics didn't hurt). José is also popular in his home country, taking home multiple awards, including a Swedish Grammy. While José's music very much fits under that wide umbrella of sensitive guys with acoustic guitars, it's also unique in its intimacy, its honesty, and its enchanting beauty. By all accounts, José is a musician at the top of his game, a fascinating human being and a subject worthy of a traditional music documentary.

THE EXTRAORDINARY ORDINARY LIFE OF JOSE GONZALEZ is not that documentary. Avoiding all the popular tropes of music documentary filmmaking--e.g. talking head interviews, crowd shots, indulgent tour footage--and ignoring straightforward commentary on the dullest, most obvious topics--e.g. fame, tedious biography, the songwriting process--directors Mikel Cee Karlsson and Fredrik Egerstrand have instead crafted a beautiful, sly and radically intimate portrait of a quietly eccentric musician.

In THE EXTRAORDINARY ORDINARY LIFE, Karlsson and Egerstrand explore universal themes like loneliness, boredom and isolation, all the while creating a film that very much feels OF JOSE GONZALEZ, embracing and reflecting the unassuming intelligence, beauty and humor of his music. Karlsson and Egerstrand track José as he records his sophomore album and tours the world. Though he's playing in front of thousands of ecstatic fans and staying in nice hotels, the directors choose to entrench audiences in a rich atmosphere of emptiness and silence. The audiences are heard but not seen. The fan and journalist interactions are awkward and dull. The hotel rooms are lonely.

Karlsson and Egerstrand find wry humor in all of this, and, given that the film seems to be spilling out of his head, it feels safe to say that José does, too. In addition to beautifully shot observational footage, Karlsson and Egerstrand also incorporate clever animated sequences and wonderful clips of José talking in a stream of consciousness. As random as that all may sound, Karlsson and Egerstrand manage to demonstrate remarkable aesthetic control throughout the film: this is one of the prettiest documentaries of the year.

With THE EXTRAORDINARY ORDINARY LIFE OF JOSE GONZALEZ, Karlsson, Egerstrand and Gonzalez have made not a niche music documentary but a universal art documentary.
By Chris Boeckmann True/False Film Festival, Columbia USA

Filmen hade premiär som öppningsfilm i Nordisk Tävling på Göteborg Filmfestival 2010, och är i maj inbjuden till en av världens största dokumentärfilmsfestivaler - Hot Docs i Kanada. Filmen är producerad av Plattform Produktion.
Animationer av Per-Isak Snälls.

Läs mer på: http://svt.se/2.119777/k_special
Samt på: http://www.josegonzalezthefilm.com/


González & The String Theory
 
spelar också på Lorensbergs teatern söndag den 17 april.

http://www.lorensbergsteatern.se/forestallning.asp?IDevent=66