lördag 9 april 2011

Utställningar i helgen 9 och 10 April!!!



Vernissage idag den 9 april · 13:00 - 17:00!!!  
Sven Drobnitza
Walking/

Sven Drobnitza
Examensutställning / Masterprogrammet,
Högskolan för fotografi
Curator: Lars-Erik Hjertström Lappalainen
Info: www.svendrobnitza.com
Galleri Lalaland 9/4–17/4
Andra Långgatan 22, Göteborg
Vernissage: lör 9/4, 13–17
Öppettider: ons–fre 16–19, lör–sön 13–17



“I twist and turn Sven Drobnitza’s thought a little, fiddling with it. So he takes walks, he walks. That is the art. What is then the artwork? The walking is not the work. The works are more like endpoints, cessations of walking. But it is not as though the artwork is the point of walking, the aim of a walk. Walking does not lead anywhere, it is always there, it just is.

The artwork relates to art as a dead-end street or an obstacle along the way. That is what a work is; something one has to overcome and be changed by, ever so slightly. It is with this newfound attention that walking continues, with an altered openness towards things in the world. It is to walk, to see, and to find, not knowing, just doing. This is where the art lies.“

Lars-Erik Hjertström Lappalainen, translated from swedish by T.W.






LOVE IS IN THE AIR:
WORKSHOP OCH UTSTÄLLNING FÖR UNGA
VERNISSAGE
Lördag 9 april kl 13-14

Bjud med kompisar och familj på vernissage med mingel på Göteborgs Konsthall.
Utställningen Love is in the air pågår 9-17 april 2011.
Workshopen är en del av Ungdomsfullmäktiges och Göteborg Stads kulturförvaltnings satsning ”Luften är fri”. Under perioden 28 mars – 10 april 2011 öppnar vi upp våra institutioner för att barn och unga ska få möjlighet att synas med sin konst och kreativitet.

 
KL 14.
I samband med vernissaget sker ett dansperformance med Celia Berndtzen, Danielle de Vries och Sofia Calizaya Malygina, vilka tidigare uppträtt bla. på Moderna Dansteatern och Världskulturmuseet.






 Vernissage igår fredag!!!

Gustavo Perillo Nogueira

Det Stora Brasilianska Diademet - Del 1: Resan till Diamantina.
Examensutställning, konstnärligt masterprogram i fotografi

"Brasiliansk? Vadå ett brasilianskt diadem i Svenska Kungahuset?" Så reagerade jag när jag läste för ett år sedan en tidningsartikel om drottning Silvias smycken inför prinsessa Viktorias brölopp.

Besatt av den frågan och av en idé av uppgörelse med kolonialtiden åkte jag till Diamantina i Brasilien för att försöka komma närmare diademets ursprung och kanske till männen som grävt fram ädelstenarna (då slavar, numera gruvarbetare). Men väl där fick jag en överaskning. Jag träffade istället drottningar av annat slag och projektet tog en ny vändning.

Resultatet av den resan visar jag på Galleri Monitor, på utställningen Det Stora Brasilianska Diademet - Del 1: Resan till Diamantina.

Galleri Monitor, Chalmersgatan 4, Göteborg
8 - 17 april 2011
Vernissage: fredag 8 april kl 17-20
Öppettider: onsdag–fredag 16–19, lördag–söndag 12–17
Curator: Lars-Erik Hjertström Lappalainen



Vernissage igår fredag!!!

den 8 april kl. 19:00 - den 17 april kl. 22:00

Åbi Berglund
Denne engstelige mann med et skjegg spunnet av sommerfugler
8 april – 17 april 2011

The exhibition “denne engstelige mann med et skjegg spunnet av sommerfugler” (This anxious man with a beard spun of butterflies) is a site-specific installation or a manifestation of sound and garbage. The artist is considering the fact that life itself can be reduced to a desperate act. Building one’s own coordinates is maybe the only ...way to establish some kind of necessity, however temporarily.
“When I entered the void, the young girl next to me asked for a small tribute. - I don´t own anything, I replied.-I can take your hat, she replied. I searched my pocket for a pen and a piece of paper I knew was in there. On a recite from a cleaning company I plotted some uneven lines, a hen. –What about this? It will do.” (Note found on a serial box, author unknown)
Åbi Berglund, is born in Sundsvall, He took his masters degree at Valand School of fine arts 2007. He currently lives and works in Stockholm. ‘’ dette mann med skjegg spunnet sommerfugler” is taking place at 

Hey its Enrico Pallazzo, 
sockerbruket 20-22, Göteborg. 
Opening April 8, 19.00 h with live performance and bar.  



Vernissage igår fredag!!!

Moving Forward Holding On

To Mountain Minorities + Kidnapping Mountains – Slavs and Tatars
Till minne av de vita pelikanerna – Mari Lagerquist
International Fauna – Melanie Jackson

www.h-i-t.se

Moving Forward Holding On är en utställning som under tre dagar förenar fyra verk som på olika sätt förhåller sig till gränser, migration, och representation. Konstkollektivet Slavs and Tatars publikation Kidnapping Mountains (2009) är en lekfull och informativ utforskning av de muskulösa historier, starka viljor och frustrationer som befolkar Kaukasus. Väggmålningen To Mountain Minorities (2009) behandlar den olösta geopolitiska identitetsproblematiken hos olika minoriteter i området. Melanie Jacksons animation International Fauna (2010) är en absurd anti-lovsång och parad av olika djur; levande, utrotade eller mytiska, som satts att uppträda som nationalsymboler. Mari Lagerquists bronsstaty (monterad på en parkbänk i Slottsskogen) och karta Till mine av de vita pelikanerna (2011) utgår från historien om hur en vit pelican 1975 landade på en ö i Göteborgs skärgård och hur den därefter fick stanna I Göteborg och bli en del av Slottsskogens sortiment av djur.

Slavs and Tatars bildades 2005 och är en grupp polemiker och konstnärer vars arbete är koncentrerat till området öst om före detta Berlinmuren och väst om kinesiska muren, känt som Eurasien. Kollektivets arbeten sträcker sig över ett flertal medier och discipliner med fokus på en ofta bortglömd maktsfär mellan Slaver, Kaukaser och Centralasiater. Språk är centralt i deras praktik precis som ett brutalt sinne för humor. I sitt arbete strävar Slavs and Tatars efter att återta historien genom att återberätta den och då primärt genom de besegrades perspektiv.
Slavs and Tatars är baserade mellan Bryssel och Moskva. Deras arbete har visats på bland annat Barbican, Colette, Moskvabiennalen och Goethe-institutet i New York. Slavs and Tartars arbete ingår i the Museum of Modern Art i New Yorks permanenta samling.

Mycket av Melanie Jacksons arbeten berör flödet av internationellt kapital. Hennes arbeten utgår ofta från nyhetsartiklar; hon intresserar sig för hur det dokumentära fungerar och det sätt på vilket historier som berättas genom nyhetsmedia filtreras ner till konsumenten. Jackson samlar på och använder sig av en mängd olika media format tidningsurklipp, videoupptagningar och trycksaker som hon använder som utgångspunkt för att skapa animationer, filmer, skulpturer, affischer, pamfletter och kartor.
Melanie Jackson bor och verkar i London. Hennes arbete har visats på bland annat The Drawing Room, Matt´s Gallery och Bloomberg Space i London. International Fauna är gjord på uppdrag av Relational, producerad av Animate Projects och Picture This samt finansierad av Arts Council England. Melanie Jackson representeras av Matt´s Gallery, London.

Utgångspunkten för Mari Lagerquists konstnärskap hittar man i hennes omedelbara omgivning; i egna erfarenheter, subtila observationer och en fascination över tillfälliga möten. Med en bakgrund inom fotografi har Lagerquist utvecklat sin praktik till att inkludera rörliga bilder, byggandet av objekt, arrangerandet av evenemang i det offentliga rummet samt samarbeten med andra konstnärer, författare och designers.
Mari Lagerquist är grundare till den konstnärsdrivna Lådan/the mobile box, medlem i A Shoal of Mackerel och mail-art projektet Bilaga - limited editions. Lagerquists verk har visats i Sverige och övriga Europa.

Utställningen genomförs med stöd av Göteborgs Stad Kultur

Vernissage fredag 8:e april 19-22
Öppet 9-10 april, 13-16
Hit, Älvsborgsgatan 52

lördag 2 april 2011

Lars Wallsten, Fall, Vernissage idag, Hasselblad Center



Bild Fall. © Lars Wallsten
Lars Wallsten
Fall.


VERNISSAGE

Vernissage lördagen den 2 april.
Gallerigången, Hasselblad Center

Invigning 12.30, utställningen öppen 12-17

Hasselblad CenterGötaplatsen

fredag 1 april 2011

VERNISSAGE IMORGON LÖRDAG: NY SCEN/NEW SCENE Konsthallen - Bohusläns Museum,


NY SCEN/NEW SCENE

Konsthallen - Bohusläns Museum
Vernissage imorgon kl. 14:00 
Utställningen håller på till  15 maj kl. 16:00
Vernissage lördag 2 april kl 14.00 i konstnärernas närvaro. Författaren Agneta Klingspor inviger utställningen. Konsthallens ansvarige, Agneta von Zeipel, presenterar och ger en kort bakgrund tillsammans med Maria Carlgren, konstkonsulent i Västra Götalandsregionen och Kerstin Lövberg Krusell, bildlärare på estetiska programmet vid Uddevalla gymnasieskola.
Konsthallen på Bohusläns museum ”känner av” den unga samtida konstscenen med utställningen Ny scen / New Scene.
Till utställningen har ett antal unga konstnärer som går på landets konsthögskolor eller som nyligen avslutat sin utbildning bjudits in. Flertalet av dem har en direkt koppling till Uddevalla och västkusten. Antingen genom sin uppväxt, utbildning eller för att de nu är verksamma i området.

De inbjudna konstnärerna är Max Andersson, Duda Bebek, Omid Delafrouz, Jacob Hurtig, Maria Jönson, Tomas Lundgren, Olof M Lange, Jeff Olsson, Rebecca Miana Olsson, Karl Norin, Maria Norrman, Amelie Persson  och Cajsa von Zeipel.
Vad kännetecknar denna generation som växte upp på 1980-talet? Finns det några gemensamma nämnare i deras sätt att tolka vår tid? Konstnärerna ger sin syn på samtiden med teckning, måleri, installation, skulptur video och film och performance. De är utbildade vid landets olika konsthögskolor som Konsthögskolan i Stockholm, Valand och Fotohögskolan i Göteborg, Malmö Konsthögskola men även utomlands.

Vi vill genom utställningen orientera utställningsbesökarna i aktuella frågeställningar i den unga samtida konsten, men också ställa viktiga frågor kring det konstpedagogiska uppdraget som museet har.

Konsthallen - Bohusläns museum och det estetiska programmet på Sinclair, som är en del av Uddevalla gymnasieskola, har sedan ett femtontal år tillbaka ett ambitiöst konstpedagogiskt samarbete bakom sig, där teori och praktik möts. De unga konstutövarna får möta konst och konstnärer på ett tidigt stadium. Hur har det påverkat deras liv och yrkesval?

Urvalet till utställning och program har gjorts i samråd mellan Konsthallen och lärare vid det estetiska programmet på Sinclair, samt f.d. elever på skolan. 

Konsthallen - Bohusläns Museum, 
Museigatan 1 Uddevalla


VERNISSAGER IDAG GALLERI BOX OCH GALLERI 54


Galleri BOX

OTTO MOGREN "Limboland"

1 APRIL-28 APRIL

Vernissage fredag 1 april kl 18-21


I utställningen ”Limboland” visar Otto Mogren (f. 1982) skulpturer och bilder. Gåtfulla delar sluts samman till en scenografisk upplevelse av en parallellvärld. Här samsas vilsna kattsjälar med en lobotomerad pudel. Dimman tätnar men det hindrar inte Yolanda och hennes astralkropp från att uträtta ärenden.

Otto Mogren examinerades från Konsthögskolan Valand 2010 och är bosatt i Stockholm. Hans verk utgår ofta från narrativa strukturer med teman som drömmar, begär och existentialism. Video är ett av de medier han använder, men lika ofta är det måleri och skulptur som får gestalta idéer och berättelser.

För ytterligare info om Otto Mogren: http://www.ottomogren.com/

Välkommen!

Galleri BOX
Kastellgatan 10
Göteborg, Sweden
 
 
 
GALLERI 54
 
KANSLIBYRÅN
 
VERNISSAGE IDAG KL 18.
 
Utställningen håller på 1 april  -  1 maj kl. 16:00


Amerikanska kapitlet och andra delar ur Aktionsarkivet


...
Kanslibyrån är en aktivistgrupp och institution som består av konstnärerna Per-Arne Sträng och John Huntington. Byrån grundades november 2007 i Umeå. Institutionen är verksam nationellt och internationellt, med bas i Stockholm.

John Huntington (f. 1981, Rävlanda) är utbildad på Konstfack och Konsthögskolan i Umeå.
Per-Arne Sträng (f.1976, Östersund) är utbildad vid Konsthögskolan i Umeå

Aktionsarkivet består idag av 222 genomförda aktioner. Med arkivet har Kanslibyrån undersökt föreställningar om vad som passar in och inte passar in i samhället. Byråkraterna undersöker det som anses vara normalt beteende och identifierar situationer där konventioner lyfts fram och ifrågasätts.

Subtilitet och anspråkslöshet är viktiga kvalitéer i arbetet med Aktionsarkivet. Skådeplatsen för aktionerna är dels publika miljöer som stadsrum, offentliga institutioner och media, men även personliga ytor som hemmet, ateljén, den egna kroppen etc.

Kanslibyrån har planerat och dokumenterat varje handling i Aktionsarkivet. Med ett subjektivt förhållningsätt och en egen logik attackerar Kanslibyrån vardagen och de menar att alla situationer har subversiv och samhällskritisk potential.

Det amerikanska kapitlet är det senaste tillskottet till Aktionsarkivet. Kanslibyrån har tidigare arbetat mestadels på svensk mark, där de olika svenska städernas karaktär har satt sin prägel på aktionerna med sin infrastruktur, handel, gatuliv och kulturutbud. Byrån ville ta sitt subjektiva och platsspecifika perspektiv och applicera det i ett mer globalt sammanhang, och åkte därför till populärkulturens Mecka, New York.

I oktober 2010 landade Kanslibyrån i USA, för att se den amerikanska vardagen ur turistens perspektiv. Landet är intressant med sitt starka inflytande på svenska livsstilar, sociala mönster och värderingar. Det amerikanska kapitlet är ett angrepp på västerländska normer i allmänhet och amerikanska normer i synnerhet.


Kanslibyrån är mot den nuvarande ordningen.
Kanslibyrån är mot det som betraktas som normalt.
Kanslibyrån är mot alla invanda konventioner.
Kanslibyrån står utanför lagen.
Kanslibyrån förespråkar irrationalitet och trots.
Kanslibyrån är inte praktisk, lönsam eller effektiv.
Kanslibyrån verkar i det vardagliga.
 
I PEEPSHOW:

JOHANNES HELDÉN
Cold Open (2007) längd 4:23




”[...]the technique of jumping directly into a story at the beginning or opening of the show, before the title sequence or opening credits are shown[...]” (Wikipedia)

En öppningsscen, inledande sekvens, men titelkortet visas aldrig, öppningsscenen repeteras i oändlighet. En uppslagen bok mot en träbakgrund, ett landskap i boken och i landskapet rör sig ljusfenomen långsamt över himlen. Något kommer snart att hända, kanske med högre hastighet, mer våldsamt. Eller så stannar allting upp, närmar sig nollpunkten.

Johannes Heldén är född 1978, och är verksam som konstnär och författare. Han är för närvarande aktuell med utställningen Polygraph/Index of lights in the sky på Kalmar konstmuseum tillsammans med Carl Hammoud och senare i vår gör han sin andra separatutställning på Stene projects i Stockholm. I Peepshow visar han filmen Cold Open från 2007. 

Galleri 54 
Kastellgatan 7, 
413 07 Göteborg
 
 

VALANDS MASTERUTSTÄLLNING VERNISSAGE IDAG GÖTEBORGS KONSTHALL



Konsthögskolan Valand | masterutställning
Dirty & Clean
1 april - 25 april 2011

VÄLKOMMEN PÅ VERNISSAGE 1 APRIL kl 17-20

17.30 Mikael Nanfeldt, tf chef Göteborgs Konsthall, Leslie Johnson, rektor vid Konsthögskolan Valand och Jason E. Bowman, utställningens curator, inviger masterutställningen Dirty & Clean.

18.30 Spellaget - ett musikperformance av Ulrika Linder tillsammans med Roohangiz Mirzai, Fariborz Karami och Isak Björklund.

- - - - - - -

DIRTY & CLEAN
I samarbete med Konsthögskolan Valands masterprogram i fri konst har Göteborgs Konsthall glädjen att presentera utställningen Dirty & Clean,
1 april-25 april 2011.

MEDVERKANDE KONSTNÄRER
Pär Darell, Julie Fournier Lévesque, Jacob Hurtig, Anders Johansson, Kristina Lindberg, Ulrika Linder, Pernilla Ljungkvist, Sofie Karp, Hans-Owe Rydberg, Mailind Solvind Mjøen & Unndór Egill Jónsson

CURATOR
Jason E. Bowman

Välkomna!

♥ /Göteborgs Konsthall

Göteborgs Konsthall
Götaplatsen
Göteborg, Sweden

fredag 25 mars 2011

Textival Litteraturfestival 2011 börjar idag!!

  

TEXTIVAL BÖRJAR IDAG!

Textival Litteraturfestival 2011


Tre dagar av text och ord med seminarier, samtal, performance, text i utställning, och en mässa med över fyrtio förlag - bland mycket annat. varmt välkommen

Detaljer finns på www.textival.se och i vårt tryckta program som man får då festivalpass köps.

Fredag 25 mars klockan 9.30-23
Linnéstadens bibliotek, Bokskåpet, Bezdomny
/ Från fabler till manga / Politikens behov av politisk teori / Vernissage x 2

Lördag 26 mars klockan 11-midnatt
Pustervik Lagerhuset, Linnéstadens bibliotek, Bokskåpet, Bezdomny, Butik Kubik, Two Little Birds
Texten på Internet / Från platsen där jag talar / Bildningskomplexet / Icketraditionella format / Självklara texter? / Kalle Brolin och SQUID / Författarbikt / Barnens Textival / Josefin Hinders / Kristin Bergman / Kristin Lidström / SQUID / Ljudbok 4.0 / Julie Fournier Lévesque / Therese Johansson / Vad är en serie / En bra dikt? / Älska och förakta broderitraditionen / Text för kafé och fåglar / Skrivlekar med Göteborg leker / Sluten Tillställning

Söndag 27 mars klockan 15.30-17
Atalante
Translating borderline och Asylum Piece

Ett festivalpass som gör att du kan ta del av alla programpunkter, alla dagar kostar 100 kronor och köps på plats.
Att besöka Lagerhusets stora rum med utställande förlag och bokmässa gör ni genom att betala ingenting alls eller ett alldeles frivilligt inträde, vi firar ju fem!

Platser:
Lagerhuset, Linnéstadens bibliotek, Butik Kubik, Two Little Birds, Bokskåpet, Bezdomny

Vernissager och Utställningar i helgen!

Vernissager och Utställningar i helgen!

hittar ingen info om utställningen, så nu tog jag bara en bild av Vanna Bowles som jag gillar.

Vanna Bowles 

Vanna Bowles har utställning från och med imorgon på Galleri Thomassen, tyvärr så hittar jag ingen info alls på galleriets hemsida mer än att utställningen har vernissage imorgon 26 mars och håller på till den 13 april.

Gå in på hennes hemsida och kolla det är jätte fina saker!!!  

http://www.vannabowles.com/

Förvernissage ikväll ialla fall  25 mars · 17:00 - 20:00

Galleri Thomassen
Götabergsgatan 26 Göteborg  
Öppettider: Tis-Tors 12 - 18,  
Fre-Sön 12 - 16.  


Nu börjar Högskolan för fotografi med sina examensutställningar för Masterprogrammet. Först ut är Mattias Wallin som har utställning på Galleri Monitor och Daniel Josefsson som har utställning på Lalaland som ligger på 2a långgatan.

Mattias Wallin har vernissage idag fredag 25 mars

och Daniel Josefsson imorgon den lördag 26 mars




Mattias Wallin

Konstnären - en utställning om Mattias Wallin 

Examensutställning, Konstnärligt mastersprogram i fotografi
Galleri Monitor, Chalmersgatan 4, Göteborg
25 mars – 3 april 2011
Vernissage: fredag 25 mars kl. 17-20
Öppetider: onsdag - fredag kl. 16-19, lördag - söndag, kl. 12-17
Utställningen är producerad i samarbete med curatorn
Lars-Erik Hjertström Lappalainen.
_________________________________________________________

"Mitt arbete förhåller sig till en fotografisk utgångspunkt och inkluderar teckning, måleri, skulptur, film, text och videoinstallation. Jag är intresserad av vad som händer i kombinationen mellan verk och olika material. Det uppstår nya meningar och dubbla läsningar genom relationerna och kombinationen av verken. Arbetet handlar som helhet om problematisering av rollen som konstnär. Jag använder formen av biografisk dokumentär för att undersöka avgörande händelser som på olika sätt haft betydelse för mitt liv. Arbetet berör idén om en konstnärligt uppgörelse. Verken uttrycker ett idealistiskt förhållningssätt, men ifrågasätter samtidigt förutsättningarna för konstnärligt skapande. Verken handlar om att stanna upp, gå tillbaka och utvärdera händelser igen. Arbetet är sammankopplat med det undermedvetna och med en bearbetningsprocess som startat långt tidigare. Teckningarnas format manifesterar den betydelse personen eller platsen har idag, tiden det symboliska värdet bilden får därigenom. Verken behandlar känslan av hur det var, hur det blev eller kunde blivit. De är produkter av drömmar, förhoppningar och rädslor; en yta där det omöjliga kan bli möjligt. Hur släpper man tiden som varit, vad minns vi egentligen och vad väljer vi att minnas?"
 Mattias Wallin





Daniel Josefsson
Examensutställning, konstnärligt masterprogram i fotografi
Lalaland, Andra Långgatan 22, Göteborg
26 mars - 3 april 2011
Vernissage: lördag 26 mars kl 13-17
Öppettider: onsdag–fredag 16–19, lördag–söndag 13–17
Curator: Lars-Erik Hjertström Lappalainen
_________________________________________________________

Under hela sitt mastersprogram har Daniel Josefsson fixerat sig vid att konstnärligt undersöka och bearbeta en traumatisk upplevelse. Genom att visualisera och sammanfoga fragmentariska minnesbilder har konstnären via olika utställningsrum byggt upp installationer, som på olika sätt tar sig an det egenupplevda traumats kärna.
– Det svarta hål i minnet, som endast är kroppsligt och känslomässigt, säger Josefsson.
I utställningen Left Inside, som innehåller tre olika verk gestaltar Josefsson den process som ockuperat hans tid de senaste två åren, från en textmässig redogörelse av händelsens chock till en visuell återgivning av den efterföljande konstnärliga och terapeutiska processen.
Utställningen på Lalaland är ett sätt att formulera ett symboliskt avslut och slutet på en tid av sökande.

– Jag vill med utställningen synliggöra hur jag genom samtidskonsten och fotografin omformat något obeskrivbart till språk och därigenom kan tala om den på ett meningsfullt sätt, säger konstnären.



Se också Valands masterutställningar som håller på i Galleri Rotor.

Sofie Karp och Jacob Hurtig. 

O - SOFIE KARP

Stunden när det händer, inte före, inte efter, utan exakt i händelsen, Där ligger mitt fokus.
Jag bearbetar ner sträck för sträck noggrant och metodiskt bit för bit. Handlingen kan liknas vid någon typ av inristning.


http://www.sofiekarp.com/
-------------------------------------------------------

LOST ANGELS - JACOB HURTIG

Bil efter bil kör förbi i över 500 km/h på den 402 meter långa banan. Det är svårt att förstå vad som utspelar sig framför mina ögon. Ljudet är så högt att mina öronproppar inte hjälper längre och vid varje start känns det som en spark rakt i bröstet. Nitron, bilarnas bränsle, får mina ögon att tåras och hela min hud bränner. Jag kommer inte undan, jag försöker hålla händerna för öronen, jag sluter mina ögon, upplevelsen av racet står över både seende och hörsel

http://www.jacobhurtig.com/

Det är SISTA HELGEN , SÖNDAG ÄR ALLTSÅ SISTA DAGEN
tis-sön 12-17.

Galleri Rotor I, Konsthögskolan Valand
Vasagatan 50 (Ingång vid Teatergatan)
Göteborg, Sweden


måndag 21 mars 2011

SISTA VECKAN FÖR ERIK PAUSER på ANGEREDS TEATER


Jag var ute på Angereds  Teater i förra veckan och tittade utställningen av Erik Pauser. Det är verkligen värt ett besök! Den här veckan är SISTA VECKAN, så skynda er!
Utställningen består av tre delar, man kan såklart göra som man vill, men för mig kändes de rätt självklart att börja med att titta på dokumentären som är projicerad på en stor bioduk först. Den är ca en timma lång, så man får ge utställningen lite tid.
Mycket av materialet i dokumentären är intervjuer med vietnameser som har överlevt Vietnamkriget och man får en bild av hur det var att vara med om detta fasansfulla krig. Man förstår också att kriget påverkar dem fortfarande idag, inte bara genom skador både mental och fysiskt utan också genom att deras barn föds sjuka på grund av att USA  använde växtbekämpningsmedelt, herbicider, även kallad Agent Orange, för att avlägsna döljande lövverk och förstöra risodlingar. Man besprutades 20 000 km2 med 80 miljoner liter herbicider.

Del två av utställningen är separata filmer med längre intervjuer där man kan fördjupa sig i varje person man har sett i dokumentären. Dessa filmer är på ett antal tv apparater längre in i utställningen. 

Del tre är fördjupning genom mycket läsmaterial.

Mycket värt att besöka, och Angereds Teater har verkligen presenterat verken fint, rummet passar väldigt bra för utställningen, hoppas vi får se mer där!

 Utställningstext från hemsidan.
"Vilka historier berättas när vi vänder på perspektivet? Trots att över fyra miljoner vietnameser dog i Vietnamkriget har historien som skrivits nästan uteslutande haft sin utgångspunkt i amerikanska soldaters upplevelser. I utställningen Fiendens
ansikte får män och kvinnor på den vietnamesiska sidan komma till tals.
Under fyra år har konstnären Erik Pauser intervjuat och filmat människor som på olika sätt var inblandade i Vietnamkriget (1957–1975); soldater, krigsfotografer, gerillasoldater och civila. Deras berättelser om det krig som vietnameserna kallar
”Det amerikanska kriget” ger oss en annan bild, bortom actionfilmer från Hollywood och rockmusik från 60-talet. De berättar om krigets brutalitet och posttraumatisk stress, om effekterna av det kemiska medlet Agent Orange och om kampen att leva vidare efter ett krig som dödade så många.

Erik Pauser visade 2005 verket The Two Faces of Roman Martinez på Göteborgs Konsthall i vilket han under flera år följt en amerikansk vietnamveteran. Fiendens ansikte är en fristående uppföljning till detta arbete. Utställningen visades på Norrköpings konstmuseum 2009"
 
Gå även in på utställningens hemsida: www.thefaceoftheenemy.net

Utställningen pågår till den lördagen 26 mars.
tisdagar-fredagar 10-16 
lördagar 12-15.

onsdag 9 mars 2011

Idris Khan



Sommarutställningen på Göteborgs Konsthall blir Idris Khan, med start 13maj. Det blir spännande!!


måndag 7 mars 2011

VERNISSAGE PÅ RÖDA STEN TISDAGEN 8 MARS KL 17, STÖRANDE AV ALLMÄN ÅSIKT, Konst, kultur och handling - en annan möjlig bild av Iran

VERNISSAGE PÅ RÖDA STEN 

STÖRANDE AV ALLMÄN ÅSIKT
Konst, kultur och handling - en annan möjlig bild av Iran 

TISDAGEN 8 MARS KL 17-23

17-23 Vernissagefest: Musik, performance och mingel

Iran har en av dagens mest blomstrande konstscener. Trots detta är den kontroversiell, då den legat till grund för en exotiserande syn på hur konsten därifrån skall se ut. Detta har ofta lett till både ideologiska och allmängiltiga uppfattningar om landet och dess mångbottnade problematik: historia och kulturarv, dagens situation och dess övergångsperioder, kaos, exil och motstånd, jämlikhets- och jämställdhetsrörelser samt konstens roll.

Genom de medverkande konstnärernas bidrag utmanar utställningen »Störande av allmän åsikt« dessa föreställningar och deras legitimitet. Tillställningen kastar nytt ljus över, och erbjuder en kritisk läsning av, detta breda spektrum av frågor och farhågor. Besökarna möter olika uttrycksformer, så som teckning, målning, performance, teater, film, video, fotografi, poesi och mer.

Medverkande:
Maryam Amini, Mojtaba Amini, Anonym, Mehraneh Atashi, Fereydoun Ave, Negar Behbahani, Forough Farrokhzad, The Feminist School of Iran, Parastou Forouhar, Farhad Fozouni, Hengameh Golestan, Kaveh Golestan, Arash Hanaei, Elika Hedayat, Bahman Kiarostami, Amir Mobed, Mandana Moghaddam, Ardeshir Mohasses, Mana Neyestani, Nazanin Pouyandeh, Neda Razavipour, Jinoos Taghizadeh, Mohammad Yaghoubee och ‘In Roozha’ teaterensemble.

De medverkande konstnärerna har alla varit eller är verksamma i Iran.

THE IRANIAN FEMINIST SCHOOL

8 mars kl 18

Föreläsning och öppet samtal med Roya Sahraei

Kl 20 livemusik och mingel

The Iranian Feminist school är en organisation som bland annat verkar genom en elektronisk webbtidskrift.
The Feminist School har till syfte att vara en plats för kvinnor att uttrycka sina krav på jämställdhet, föra diskussioner och öka sin kunskap, men också en plats som kan ge stöd och uppmuntran.
Feminist school startade kampanjen "One Million Signatures" vilken krävde förändringar av diskriminerande lagar i Iran och lanserades officiellt den 27 augusti 2006.
Kampanjen har haft mycket stor betydelse för den iranska feministiska rörelsen, både inom landet och internationellt.
För mer information:
The Iranian Feminist School

9/3 kl 15.30 Konstnärssamtal
9/3 kl 18 Performance Come Caress Me av Amir Mobed, följt av samtal 
3/4 kl 13 Visning & samtal med brunch (Föranmälan)

Utställningen håller på
8 mars- 3 April

Visningar Lördagar kl 16
Verkstan Drop in lördagar kl 12-15.30, från 4 år
Tema: Skapa ditt släktträd

»Störande av allmän åsikt« är curerad av Barbad Golshiri

 http://www.rodasten.com/

torsdag 3 mars 2011

Hey it's Enrico Pallazzo LÖRDAGEN 5 mars, ETT SAMTAL OM MAKT, BILDNING OCH KUNSKAP

ETT SAMTAL OM MAKT, BILDNING OCH KUNSKAP
LÖRDAGEN 5 mars  17:00 - 20:00
Hey it's Enrico Pallazzo

Med utgångspunkt i en problematisering av begreppen bildning och kunskap bjuder Aktivering Jämställdhet, Textival och Skup Palet in till en föreläsning, paneldiskussion och workshop. Under dagen utforskas frågor rörande vem som har tillgång till bildning, hur bildning kan ses som kodad och om hur kunskap produceras. Hur förhåller sig bildning och kunskap till begrepp som makt, kön, etnicitet och klass?



MEDVERKANDE:

MOA MATILDA SAH...LIN [koreograf]
ANNA VIOLA HALLBERG [konstnär]
DAVID SOLBERGER [lärare/projektledare]
Moderator: Anja Vikingson
PROGRAM:

17.00-17.45

Presentation av WISP (Women In Swedish Performing arts eller What Is Stha Problem?), Moa Matilda Sahlin
18.00-19.00

Paneldiskussion: MOA MATILDA SAHLIN, ANNA VIOLA HALLBERG OCH DAVID SOLBERGER
19.00-21.00

Workshop, mingel och buffé.
Workshopen arrangeras av Textival som en del av deras projekt Bildningskomplexet. Den genomförs med utgångspunkt från samtalet och utgår från idéer och tankar om Bildning, okunskap och känslan av att inte förstå. Till detta knyts de medverkandes egna erfarenheter och en specialutformad enkät. Workshopen genomförs med sex personer åt gången.

Resultatet från workshopen kommer sammanställas till ett separat textverk och diskuteras den 26 mars på Pustervik Lagerhuset under Textivals arrangemang. För garanterad plats på workshopen maila maja@textival.se. Se även:
www.textival.se/bildningskomplexet

Kvällen bjuder även ett performance av Tina Carlsson samt konst av Jenny Krumlinde. Tiden är 17:00 och platsen är Hey It's Enrico Palazzo, Sockerbruket 20-22, Klippan, Göteborg. Kostnaden är 100 kr, i detta ingår mat och dryck. Anmälan sker till camilla.ohlson@kro.se.

onsdag 2 mars 2011

Anneè Olofsson, Kulturhuset, Stockholm, Vernissage Lördag 5 maj


Anneè Olofsson
Kulturhuset, Stockholm
Galleri 5
Vernissage Lördag 5 maj

Utställningen håller på
5 mars 2011-15 maj 2011


Text från Kulturhuset hemsida:
Gränslandet mellan trygghet och utsatthet återkommer som tema i Anneè Olofssons konstnärskap. I verken, som ofta har ett melankoliskt drag, leker hon på olika sätt med mörkret. ”Det är som att lura i mörkret och finna något vackert och tryggt i det.”
Utställningen blir Anneè Olofssons (född 1966) hittills största presentation i Sverige och omfattar såväl äldre som nyare videoverk och fotografier. Den kretsar kring de frågor som ligger konstnären närmast om hjärtat. I delvis självbiografiska verk konfronterar hon sina egna besattheter, rädslor och trauman.
 Anneè Olofssons oroväckande konst behandlar komplicerade relationer och maktstrukturer. Verken kretsar kring barndomen och att växa upp, familjeband, åldrandet och döden, saknad, förlust, minnen. Våldet som omger oss – och hur distansering och alienation ofrånkomligen smyger sig in i mänskliga kontakter.
 Tiden som begrepp är ett huvudtema i utställningen, som inleds med ett utdrag ur den svenska författaren Arne Sands bok ”Enhörningarna” där han laborerar med tanken på att leva livet baklänges.
 Anneè Olofssons konst har en starkt målerisk dimension och refererar ofta till den västerländska bildtraditionen. De skenbart krackelerade fotografierna i ”Will you still love me tomorrow” (2004) för tankarna till renässansporträtt och anspelar såväl på kvinnors som måleriets åldrande – båda traditionellt föremål för retuscheringar av olika slag.
Anneè Olofssons föräldrar har genom åren haft framträdande roller i både fotografier och videoverk. I den intima filmen ”You need her and you want her golden hair she sees you but she won´t love you because she really doesn’t care” (2000) läser hennes mor ur en samling kärleksbrev till Anneè. I filmen ”Trick or Treat” (2002) plockas konstnären upp av sin far i bilen utanför sitt barndomshem. Iklädda ansiktsmasker frågar de under åkturen varandra de mest privata och personliga frågor.
Det nya videoverket ”A Demon’s Desire” (2011) utgår från den legendariska, kontroversiella omslagsbilden till den tyska heavy metalgruppen Scorpions album ”Virgin Killer” från 1976. Bilden, som också visas i utställningen, visar en naken ung flicka och orsakade så starka reaktioner att omslaget i vissa länder byttes ut.
 ”Jag ville gå in i skivomslaget, gå tillbaka i tiden och ta reda på mer om henne och om dagen då bilden togs.” Anneè Olofsson sökte upp den ursprunglige fotografen Michael von Gimbut, som nu är 65 år gammal, och återskapade situationen. Som i många av sina verk tar sig Anneè Olofsson här igenom olika betydelselager, hon dissekerar och undersöker ett fenomen och försöker finna nya frågor och svar.
I det nya videoverket ”Under A Serpent sun” (2011) använder sig Anneè Olofsson av dagsnyheter med tragiska förtecken. I filmen ligger hon bredvid sin far på en strand en solig sommardag. En radio som står mellan dem spelar låten ”There’s always the sun” av The Stranglers. Då och då avbryts musiken av nyheter om mord, försvinnande och katastrofer och människorna på stranden dras ofrivilligt in i dessa dåd.

Kortfilmsdag FREDAGEN den 4 mars · 11:30 - 20:00 Stadsbiblioteket


Kortfilmsdag - bäst från väst!

FREDAGEN den 4 mars · 11:30 - 20:00
Hörsalen, Stadsbiblioteket

Alla västsvenska kortfilmer från Göteborg international Film Festival!

Körschema:

11.30


...Sonny och Ronny – sådan far, sådan son, 7 min
Rickard Stampe Söderström

Apelsinen, 8 min
Maria Eng

Kortet, 6 min
Erika Olsson & Jessika Jankert
Svamp, 8 min
Charlotta Miller

12.00


Thomas rum, 7 min
Nicolas Kolovos

Mamma, pappa, barn, 7 min
Ninja Thyberg

Barnbarnet, 8 min
Clara Olausson

Natt/Dag, 8 min
Anders Jedenfors

Banga inte, 14 min
Fanni Metelius

Friend of Flies, 13 min
Emil Gustafsson Ruderyp


13.00


Tvål, 4 min
Anton Bohlin

Hello god are you out there?, 14 min
Joy Rattner & Helena Tossavainen

Städgata, 10 min
Erick Love Lundqvist

Den moraliska revolutionen, 28 min
Diana Voxerbrant

14.00


Lyckliga jävel, 11 min
Ronnie Sandahl

Sambuca Kid, 6 min
Robin Färdig

Att sova och drömma om mat, 8 min
Kolbeinn Karlsson

Att köpa en bil, 13 min
Martin Klevegård

Drömsamhälle, 8 min
Annika Carlsson Bergdahl

No(w)here, 9 min
John Manceau

In every moment, 4 min
Alexandra Arcari Gimdal


15.00


The Sexual Monologues, 30 min
Cecilia Torquato

JW/FF, 18 min
Frida Franker

Anyone for tennis?, 9 min
Monne Lindström


16.00


Iván och Capitán, 14 min
Frans Huhta Karlsson

Night Sounds, 6 min
Jacob Stålhammar

Getingdans, 30 min
David Färdmar

Ugly Bunny, 10 min
Alinee Candan

17.00


Vi kallar dem diamanter, 59 min
Ebba Holmquist

18.00


Inte nudda mark, 11 min
Ambjörn Göransson

Las Palmas, 14 min
Johannes Nyholm

Last Call, 14 min
Rasmus Lindgren

No sex just understand, 17 min
Mariken Halle

Opening hour, 12 min
Ylva Gallon

19.10Den bästa utsickten, 30 min
Petra Revenue

Bad Mongo, 30 min
Tomas Haglund

Linda Spåman, Stadsbiblioteket, torsdag 3 mars, kl 18.00


Linda Spåman

Linda Spåman, konstnär från Göteborg presenterar sin bildroman Misslyckat självmord i Mölndals bro
I svartvita bilder skildras Lindas väg genom svartaste ångest, till uppvaket på ett sjukhus; magpumpad, hopsydd och svårt besviken. Med hjälp av sömnmedel, sprit, rep och kniv har hon försökt ända sitt liv - men utan att lyckas. Linda har ett mål: att så snabbt som möjligt få komma hem igen för att göra ett nytt försök.


fri entré

Stadsbiblioteket
poesihörnan
torsdag 3 mars, kl 18.00

VERNISSAGER FREDAG 4 mars och LÖRDAG 5 mars

 
Ulrika Linder och Mailind Solvind MjøenGalleri Rotor 1 Konsthögskolan Valand
FREDAG 4mars från  kl. 17:00 -
 
 
Ulrika Linder
Hösten började med ett behov av att bearbeta konsekvenserna som Valet 2010 hade på mitt konstnärskap. Från att ha jobbat med mitt folkmusikaliska arv i nostalgiska och närmast kärleksfulla former under förra våren, träffades jag av de nationalromantiska tongångarna från Sverigedemokraterna och insåg att detta inte kunde ignoreras. Efter att ha deltagit i en manifestation med Folkmusiker mot Främlingsfien...tliget i Göteborg började jag ställa mig frågan om hur öppen svensk folkmusik egentligen är, hur öppen den borde vara, och befann mig snabbt i ett läge där flera inre konflikter pågick samtidigt. Jag jobbar utifrån min konstnärliga, politiska och ifrågasättande synvinkel och brottas samtidigt med den hemvana och stundtals sentimentala relationen jag har till folkmusik, polskedans och spelmansstämmor. Men projektet handlar också om att ta sin självklara plats i ett sammanhang, oavsett som folkmusiker eller konstnär.
“Jag föder en folkmusiker”
Jag tecknar stockkonservativa spelmanslag, småbarn i sverigedräkt i förorten, en samling män som kämpar för att resa en midsommarstång, mig själv som föder en liten färdig folkmusiker, Zornmärkesjuryns sista måltid, dragspelsgubbar och deras husvagnar. All ilska och förvirring jag känt sedan jag såg Jimmie Åkesson i folkdräkt.
Men jag vill inte bara visa på min vrede och kritik av sverigedemokrater och gammelmodiga folkmusiker, någonstans måste jag visa på den andra sidan av konflikten, den som gör det komplicerat för mig. Det är aldrig så enkelt. Därför filmar jag mig själv hemma när jag sitter och övar fiol. jag övar på de svåraste låtarna jag kan, kämpar och sliter för att en dag kunna spela dem som de ska låta. För en dag kommer jag med all säkerhet själv stå framför Zornmärkesjuryn, svettig och nervös, med ett hopp om att få bli riksspelman.
 
Mailind Solvind Mjøen
" When The Pinguin sleeps"
Individen som lever så hårdt at den aldri får sova. Det enda den kan är at överleva och leva.
Den dagen pinvinen sover kan alle andre sove ochså, som lugnet efter stormen, efter Infernot.

Jag har genom många år skapat ett delvis personligt eskapistiskt universum, där jag styr och bestämmer som jag vill. Där färger och det intuitivt visuella får full utlevelse.
Jag har flera olika alter-egon i form av masker och kostymer, men också mig själv i egen person i diverse scenarion inom denne värden. Grundtanken bakom “Galaxianwind Universet” som jag tycker om att kalla det, är en lekfull frihet, ett närmast barnalik förhållningssätt till konstskapandet. Jag menar det skapar en känsla eller energi som fäster sig i verken.
Även då jag använder mig av en imaginär värld visuellt, är temana i mina fotografier och videos oftast samhällskritiska och rätt konkreta.
Man ser förbi masken och får fokus på det iscenesatta. Det fins en person bakom med en historia. Även om jag skulle vilja ge publiken goda känslor så tränger realiteten igenom ändå.
Människorna och deras historier/berättelser står centralt i mitt konstnärskap.
Det intuitiva, både processorienterat och tematisk är viktig för mig, något jag senare har linkat till min uppväxt med en mor som är Shaman. Värdet i drömmar, symbolik och naturen står högt och tar form som karaktärer, halvmänskliga karaktärer och suggestiva, iscensatta scenarion. Jag forsöker inte å dölja mine teman, men när jag jobbar på det här settet kommer alt ut i bilder.
Jag jobbar inom flera konsttekniker/medier. Dock har video, fotografi och musik varit de mest dominerande de senaste åren.
Jag har en stor glädje av att tänka på det hela som en pågående historia som aldrig slutar, eller en värld som eskalerar i takt med mitt liv.
Min universum har många namn.
I mitt universum är jag gud.
I mitt universum, händer ingenting utan mening, men allt är också oförutsägbar.
Det är bara dem som förtjänar det kommer att komma in i mitt universum. Det är stängt för obehöriga. det är stängt för människor som vill skada mig. stängda och låsta.
I mitt universum, finns det inga krav och inga fel.
En inbyggd frihet. En bubbla eller en fristad, både innuti och utanför.
Utställningen håller på:
fredag 4 mars från  kl. 17:00 -
till den 13 mars kl. 14:00
 
Galleri Rotor 1 Konsthögskolan Valand
vasagatan 50
Göteborg, Sweden
 
 
 
 
Vernissage Malin Bogholt och Jussi Rantas 
Galleri Thomassen  
LÖRDAG 5 MARS KL 12 - 16

Malin Bogholt och Jussi Rantas första separatutställning på Galleri Thomassen


I Bogholts skulpturer har rummets arkitektur och förutsättningar ofta varit en del av verkets uppkomst. Verken har ofta haft en början och ett slut, påverkat av hur betraktaren använder sig av och rör sig i rummet. För Bogholt är teckningen en tankekatalysator, där ingen hänsyn behöver tas till några tyngdlagar. Teckningens konstruktioner, eller eventuella funktioner, används i skulpturen. Skulpturerna har en fysisk skala och balanserar på gränsen mellan stillastående och rörelse. Det synliggörs genom att tyngdpunkten inte kan förändras utan att verket påverkas.
malinbogholt.com


Jussi Ranta

Jag har alltid imponerats av vatten - som barn var jag som ett vattenlevande djur och drömde om att bli dykare. Men det dröjde ända till jag började på Konsthögskolan Valand i Göteborg innan jag förstod konsekvenserna av det. Andra morgonen på väg till skolan var det Älvsnabbens aktervågor, eller möjligen fläkten från Kattegatt, som påminde mig om att vatten har konstnärlig bärkraft!
Utställningen håller på
5 - 23 mars 2011

Galleri Thomassen
Götabergsgatan 26
Göteborg, Sweden
 
 
 
Vernissage | Peter Eccher | "Derivera"
Galleri Mors Mössa
LÖRDAG 5 MARS kl. 12:00 -16
 
DERIVERADerivera betyder: avleda, härleda. Verken kopplade till denna titel är subjektiva utredningar om människans irrande. Arbetena utgår från autentiska händelser i vår samtidshistoria i allmänhet, och det som inte passar in i synnerhet. På så vis möts här det offentliga och privata, historiska och fiktiva.
Det som härleds till och avleds från är händelser och personöden där sökandet och flykten bildar gemensam nämnare. Den...
na projicering på det andra handlar om att om att bryta eller tänja på privata eller samhälleliga mönster. Ibland sker detta endast i den privataste sfären, som fantasi, ibland som en utåtriktad handling. Projiceringen kan också ske omvänt, då samhällsapparaten behöver individer att projicera mot för att kontrastera det normativa. Ett spel mellan det privat personliga och offentliga skapas.
Verken och researchen bakom dem, sökandet i böcker, avvägandet mellan tydlighet och dimma är avsändarens egen kuliss. Det noggranna kopierandet, är inte bara ett övertagande av en ikonografi, utan även eskapism.

Utställningen håller på
lördag kl. 12:00 - den 27 mars kl. 16:00
 
Galleri Mors Mössa,
Husargatan 11
 
 
 
Karl Bergström målar live och ställer ut tavlor
Galleri Canevaz
LÖRDAG 5 MARS kl. 18:00
 
Alla som någonsin har undrat vad konst är,
är nu hjärtligt välkommna att underminera konstnärsmyten
och delta genom att bakom fyllas trygga slöja muttra "det där kunde jag ju göra själv" och äta salta pinnar.
ok så här är planen 5:e mars börjar sammlingsutställning.
25:e mars börjar separatutställning då sammlas:
DJ:s Leonel Djäderberg och David Solberg
Ljussättare Olof Melander Lange
Ressigör Carl-Oskar "Bergman"
och jag Karl Bergström
Spektakel!
 
Lördag kl. 18:00 - den 15 april kl. 23:30
 
Galleri Canevaz
Vasagatan 5b
411 24 Göteborg

2 mars kl 18.00 konstnärssamtal och visning Cooper & Gorfer Hasselblad Center

 
2 mars kl 18.00 konstnärssamtal och visning
Cooper & Gorfer My Quiet of Gold
26 februari–15 maj 2011
Fotografierna från en resa till Kirgizistan står i fokus i Cooper & Gorfers första stora separatutställning på Hasselblad Center. Konstnärsduon gestaltar ett folks kollektiva minnen genom iscensatta sagor och myter. Bilderna bearbetas digitalt för att skapa måleriska collage där berättelsen aldrig är linjär - istället antyds mångbottnade och drömlika verkligheter. Cooper & Gorfers verk tillhör en narrativ fotografisk tradition med rötter i 1700- och 1800-tals måleri. Deras skapandeprocess är intuitiv och organisk. En nyfikenhet drar dem till okända platser där de finkänsligt och lyhört observerar omgivningen. Idéer blir till och förverkligas genom nära samtal med personerna de porträtterar. Cooper & Gorfer har med samma arbetsmetod tidigare skildrat Island och Qatars nutidshistoria. I samband med vernissage släpps Cooper & Gorfers tredje bok.

Onsdag 2 mars, 18-20 JAN JÖRNMARK: OKÄNDA PLATSER Göteborgs Konsthall

JAN JÖRNMARK: OKÄNDA PLATSER
Onsdag 2 mars, 18-20
Göteborgs Konsthall

Föredrag av Jan Jörnmark, docent i ekonomisk historia vid Göteborgs Handelshögskola och författare till flertalet böcker, bl.a. Övergivna platser (2009) besöker Göteborgs Konsthall och håller ett föredrag på temat "okända platser".

Jan Jörnmark och Annika von Hausswolff jobbar för tillfället tillsammans med projektet "Globaliseringen".

Föredraget sker i anslutning till Högskolan för fotografis masterutställning När det händer, 25/2-20/3.

Göteborgs Konsthall
Götaplatsen
Göteborg, Sweden